Stanovování vybírání dlouhodobých záloh na správu po 1.1.2014
Na tomto serveru jsem vícenásobně četl tvrzení o nemožnosti vybírat dlouhodobé zálohy na správu domu a pozemku u SVJ založených po 1.1.2014. Protože se toto opíralo o tezi, že SVJ založené před a po 1.1.2014 jsou úplně jiné právnické osoby řídící se jinou právní úpravou, jen zde podotýkám, že si toto nemyslím – viz http://www.portalsvj.cz/…m-89–2012-sb – a tedy dále uvedené uvádím pro všechna SVJ bez ohledu na jejich datum založení.
Před datem 1.1.2014 byla možnost stanovovat a vybírat dlouhodobé zálohy na příspěvky na správu domu a pozemku stanovena přímo v ZoVB. Po 1.1.2014 toto výslovné stanovení nekteří postrádají v Občanském Zákoníku 89/2012 Sb. a domnívají se, že je nutné toto mít ošetřené ve stanovách. Toto jejich přesvědčení z dále uvedených důvodů nesdílím.
Tento nedostatek je totiž podle mého pouze zdánlivý. Protože SVJ je oprávněno jednat ve věcech správy domu a pozemku.
Občanský zákoník 89/2012 Sb.
Společenství vlastníků
§ 1194
(1) Společenství vlastníků je právnická osoba založená za účelem zajišťování správy domu a pozemku; při naplňování svého účelu je způsobilé nabývat práva a zavazovat se k povinnostem. Společenství vlastníků nesmí podnikat ani se přímo či nepřímo podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů nebo být jejich společníkem nebo členem.
§ 1196
(1) Společenství vlastníků právně jedná v mezích svého účelu s vlastníky jednotek i s třetími osobami.
§ 1222
Prováděcí právní předpis stanoví, jakým způsobem se vypočte podlahová plocha bytu v jednotce, o kterých částech nemovité věci se má za to, že jsou společné, a podrobnosti o činnostech týkajících se správy domu a pozemku.
Tímto prováděcím předpisem určující podrobnosti o činnostech týkajících se správy domu a pozemku je
Nařízení vlády o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím č. 366/2013 Sb.
Kde je určeno.
Činnosti týkající se správy domu a pozemku
§ 8
Činnostmi týkajícími se správy domu a pozemku z hlediska správních činností se rozumí zejména
b) stanovení a vybírání předem určených finančních prostředků od vlastníků jednotek jako záloh na příspěvky na správu domu a pozemku, stanovení záloh na úhrady cen služeb a jejich vyúčtování a vypořádání,
Tedy přímo prováděcí předpis na nějž se Občanský zákoník odkazuje určuje, že SVJ je oprávněno právně jednat s vlastníky jednotek ve věci dlouhodobých záloh na příspěvky na správu domu a pozemku.
Je věcí stanov konkrétního SVJ, zda k určení výše těchto dlouhodobých záloh na příspěvky na správu domu a pozemku určuje výlučne shromáždění, či nikoliv. Každopádně já bych z hlediska opatrnosti o dlouhodobých zálohách hlasoval shromážděním i v případě, kdy by to stanovy neurčovaly. A to z důvodu další činnosti určené prováděcím předpisem.
§ 8
Činnostmi týkajícími se správy domu a pozemku z hlediska správních činností se rozumí zejména
d) uplatňování a vymáhání plnění povinností vůči jednotlivým vlastníkům jednotek, které jim ukládají jiné právní předpisy nebo vyplývají ze stanov společenství vlastníků jednotek a z usnesení shromáždění vlastníků jednotek přijatých v souladu s jinými právními předpisy a se stanovami společenství vlastníků jednotek,
A dále upozorňuji na ustanovení o požadavku na existenci stanovení způsobu tvorby rozpočtu společenství.
Občanský zákoník 89/2012 Sb.
§ 1200
Založení společenství vlastníků
(2) Stanovy obsahují alespoň
g) pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství, pro příspěvky na správu domu a úhradu cen služeb a pro způsob určení jejich výše placené jednotlivými vlastníky jednotek.
A dále na
Nařízení vlády o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím č. 366/2013 Sb.
§ 15
Rozpočet na kalendářní rok, sestavený podle pravidel určených ve stanovách, schvaluje shromáždění vlastníků jednotek, které také schvaluje výsledky jeho plnění v rámci schválení zprávy o hospodaření společenství vlastníků jednotek.
Pokud tedy nebude i dlouhodobá záloha na příspěvek na správu domu a pozemku určena ve výši odpovídající nějakému schválenému dlouhodobému rozpočtu vystavujete se riziku soudního sporu o neplatnost takto stanovené zálohy, neboť bez rozpočtu nebude jasné, zda takto stanovená záloha je schopná pokrýt budoucí příspěvky na správu domu a pozemku, tedy zaplatit vše co je nutné a účelné.
A bez nějakého dlouhodobého rozpočtu považuji za téměř vyloučené dokázat obhájit, že záloha není neodůvodněně malá, či neodůvodněně vysoká.
Poslední komentáře