Podle mne vytvořit typ nákladu „tzv. služby“ není namístě, neboť
netvoří hledisko pro členění požadovaný zákonem dle NOZ v §
1180 odst.(1) /(2). V zákoně stanovené dělení řeší roztřídění
nákladů na druhové úrovni (nejvyšší úroveň granulity) a další
dělení nepředpokládá ani nenaznačuje. Např. „vedení účetnictví“
zahrnuje všechny náklady vzniklé z této činnosti a dále neanalyzujeme
jaký je podíl z toho na zpracování účetních případů na vlastní
správu na „tzv. služby“ a na správu majetku. Dělení na dva druhy
nákladů dle NOZ v § 1180 odst.(1) /(2) je definováno „převažující“
povahou činnosti.
Jestliže rozebereme podstatu činnosti „tzv. služby“ pak se jedná
o zprostředkování dodávek „něčeho zboží nebo služby“. Přičemž
to zprostředkování znamená výkon dílčích aktivit již náležejících
do uvedeného dělení a to náklady:
= vedení administrativy na výběr dodavatele, uzavření smluv – náklad
vlastní správy
= vedení účetní evidence, saldokonto, vyrovnání a financování závazků
za dodávky, vyúčtování – náklad vlastní správy
= údržby opravy distribučního systému předmětu dodávky – náklad
správy majetku
= revize distribučního systému předmětu dodávky – náklad správy
majetku.
Výdaje na financování předmětu dodávek (vody, plynu, tepla,
pojištění, úklid …) netvoří náklad SVJ (pokud produkci nevytvoří
vlastní výrobou) neboť ten výdaj nevzniká z činnosti SVJ, pokud tyto
produkty a služby vytváří externí dodavatel.
Pokud veškerou správu provádí externí správce pak jeho odměnu by bylo potřeba rozdělit na uvedené dva druhy. Nebudeme-li mít k dispozici takové rozdělení, pak celkovou odměnu bych kvalifikoval na druh „náklad vlastní správy“.
Poslední komentáře