Smlouva o poskytování účetnictví odporuje stanovám SVJ
Dobrý den, ve stanovách máme určeno: Pro účely financování nákladů na správu domu a pozemku platí členové příspěvky ve formě měsíčních záloh, a to ve výši určených podílu. A současně máme smlouvu na vedení účetnictví, kde je stanovena jednotná cena 130Kč za byt i nebytový prostor (máme 6 bytů + 1 nebytový prostor, tj. 7×130Kč). Majitel nebytového prostoru tvrdí, že stanovy SVJ jsou nadřízené a že by se měla celková částka za účetnictví rozpočítat dle podílů. Jaký je Váš názor?? Podle podílů rozúčtováváme náklady na vedení bankovního účtu, na revize hasičáků, na revize elektro atd. na podíly 3/19 na byt a 1/19 na nebytovou jednotku.
Děkuji za odpověď.
Aby se to eště trochu zmátlo:
Podle §1180/2 Občanskýho zákoníku: Příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně.
Z citace stanov v úvodním příspěvku mi spíš přijde že je definovaný jak se platí příspěvkozálohy. Rozhodně tam jednoznačně nevidim že by se tak rozúčtovávaly náklady.
Takže já bych se tady držel zákona čili na jednotku.
Takže existují zdůvodněné příspěvky nicků Petr87 a Pokorný a nesmyslné příspěvky nicku ab. Já mám stejný názor jako Petr87 a Pokorný.
Účetní, nesmyslné příspěvky máte vy. Taky nemáte žádná pravidla, že ano. Pak tedy platí to, co řeknete vy. Dobrý.
Účetnictví SVJ spadá do správy domu viz § 8/c NV 366/2013 Sb. Toto není třeba dávat do nějakých pravidel. Jak se náklady na vedení účetnictví rozdělují mezi členy SVJ je věc druhá. A zcela jiná věc je, jaká je stanovena smluvní cena s dodavatelem účetních prací. Jak nick Petr87 i nick Pokorný to už psali. Nevím co je na tom k nepochopení.
Přečetli jste pozorně první větu za §8? Píše se o správní činnosti správy domu a pozemku, a ne o správě domu a pozemku. Správní činnosti správy domu a pozemku jsou takové činnosti správy, které vykonává správce (SVJ a externí správce) pro zajištění výkonu vlastní správy. Účetnictví je vedeno z důvodu, že SVJ tvoří účetní jednotku. Vstupy účetnictví (náklady vedení) je nákladem SVJ, výstupy účetnictví využívá SVJ, vlastníci a další subjekty (stát) a primárně neslouží pro potřebu zajištění správy domu a pozemku. Z toho důvodu náklady vedení účetnictví je nákladem vlastní správy a pouze zprostředkovaně nákladem správy domu a pozemku. Účetnictví je pouze doplňková činnost hlavní činnosti správy domu a pozemku, zajišťující její výkon, ale přímo na správě domu a pozemku se nepodílí.
Nevím, o čem je Váš příspěvek. §8 obsahuje neúplný výčet činností vlastní správy a §17 obsahuje neúplný výčet nákladů vlastní správy. To je rozdíl. Náklad vedení účetnictví je citován v NOZ §1180 odst. (2) jako náklad vlastní správní činnosti.
A kdo říká, že má být v pravidlech správy domu cokoliv o účetnictví? Právě to, kam který náklad patří je dobré mít v pravidlech správy domu. Nejste schopen pochopit ani psaný text a ani to, co jsou pravidla správy domu.
Vy to říkáte. Uvedl jste: "Pokud nemáte jasně stanovené, co vše u vás představuje správa domu a pozemku, zda zahrnuje taky účetnictví nebo ne,.
Dobrý den,
kalkulace smluvní ceny je záležitostí smluvních stran, resp. zejména poskytovatele, a nijak nesouvisí se stanovami.
Konečný náklad, který v souvislosti s vedením účetnictví vznikne, se normálně rozúčtuje dle pravidel pro rozúčtování platných ve vašem SVJ bez ohledu na to, jak byl poskytovatelem vykalkulován.
Pokud smlouvou na účetnictví myslíte smlouvu uzavřenou mezi SVJ a osobou, která pro SVJ vede účetnictví, tak náklady na účetnictví rozúčtujete mezi vlastníky podle podílů, jak plyne ze stanov. To ale neznamená, že je smlouva o účetnictví špatně. Celková cena za vedení účetnictví se podle ní určí jenotnou cenou na byt ve výši 130 Kč krát počet bytů. Takto zjištěná a vyfakturovaná cena se pak ale rozúčtuje mezi vlastníky podle podílů v souladu se stanovami.
Pokud byste chtěli v SVJ rozúčtovat mezi vlastníky jednotnou cenou na byt, tak byste museli odsouhlasit na srhomáždění vlastníků změnu stanov.
Pane Pokorný, to je zase jenom váš výklad. Vždyť tazatelka nenapsla,že je to služba pro vlastníky.Trvám na tom, co jsem napsal. SVJ má mít pravidla a pak není žádná pochybnost kolik,co,jak, od koho a kam. Když existuji pravidla, tak je to naprosto jasné. No jo, pak ale nemůžou vykřikovat všichni křiklouni, že je to jinak. A jim to vykřikování a výklad jejich pohledu dělá náramně dobře.
Píšete, že tazatelka nenapsala, že je to služba pro vlastníky. Ani já jsem to nenapsal, pokud se domníváte že ano, tak mě citujte.
Samozřejmě že náklady za vedení účetnictví jsou náklady na správu domu (bez ohledu na to zda jsou zajišťovány smluvní firmou či je vykonává sám statutární orgán) a právě proto se rozúčtují mezi vlastníky v souladu se stanovami podle podílů. Podle § 8 NV č. 366/2013 Sb. se činnostmi týkajícími se správy domu a pozemku z hlediska správních činností rozumí zajišťování veškeré správní činnosti i vedení účetnictví.
Z čeho vyplává, že náklady na cokoliv se zaúčtují jednotlivým vlastníkům? Z ničeho, to je opět jenom váš výmysl.
Pokud nemáte jasně stanovené, co vše u vás představuje správa domu a pozemku, zda zahrnuje taky účetnictví nebo ne, tak se můžete přít do nekonečna. Máte to mít definované, pak by to bylo jasné. Nikdo by si pak nemohl správu domu a pozemku vykládat po svém. Takže můžete mít pravdu vy, ale majitel nebytového prostoru taky.
Poslední komentáře