Říkají tomu "Účetnictví"
U správce SVJ (SBD) je účetnictví všech SVJ účtováno v jednom program a jednotlivá SVJ tvoří střediska. Rak
Včera jsem to tu psal. Nemyslím si, že je za tím zlá vůle, jen neznalost a snaha ušetřit za multilicenci. :-))
Podle § 8 zákona o účetnictví musí být účetnictví mj. průkazné, srozumitelné a přehledné. To asi nebude.
Dokonce se domnívám, že prvotní doklady zní na SBD a nikoliv na SVJ a postupem prostřednictví 395 ani nedojde k přefakturaci. To by jste měli účetnictví bez správných prvotních dokladů a to by bylo ještě horší než výše uvedené.
Trvejte na samostatném účetnictví nebo od nich odejděte.
Analytická evidence by byla správně jen v případě, že by všechny doklady zněly na SBD (včetně BU) a SVJ patřila pod SBD. Pokud jsou všechny transakce uváděny pod správným střediskem SVJ (což se může lehce prohodit), tak výstupy z účetnictví (podle středisek), budou správné.
Hlavní problém je ale to, že transakce se týkají SVJ a to by měla být (ne mělo, ale je) samostatnou účetní jednotkou.
Částečně to může být ulehčení práce (stejný účtový rozvrh, stejné principy apod), ale nebezpečí záměny středisek, nutnost vedení mnoha číselných řad dokladů apod je zase nevýhoda.
Také jsem zvědav, jak mají ošetřeno předání (odevzdání) účetnicví, protože pokud se účtuje přes střediska, tak to nepůjde jen tak oddělit. (Leda, že by vytvořili novou jednotku jako kopii a smazali všechny transakce týjající se jiných SVJ).
Zkuste se tam někoho zeptat, proč zvolili takovéto řešení (to šetření za multilicenci vypadá dost pravděpodobně)
SVJ je účetní jednotka, která musí mít vlastní účetnictví. Veškeré úvahy o tom, v jakých případech by bylo účetnictví vedené výše popsaným způsobem správné, považuji za zavádějící.
Účetnictví takto vedené je nesrozumitelné. To znamená nejen že je v rozporu se zákonem o účetnictví, ale i to, že peníze uhrazené za takové účetnictví mohl výbor SVJ rovnou vyhodit z okna. Přínos pro SVJ by byl stejný.
Mimochodem – pokuty za nesprávné účetnictví bude hradit kdo? Předpokládám, že ten, kdo je za správnost účetnictví odpovědný.
Pro členy SVJ jsem dnes publikovala na www.klaiex.webnode.cz několik druhů kontrol, které mohou provádět, aniž by k tomu potřebovali zvláštní účetní vzdělání.
N. Klainová
Dobrý den,
chtěla jsem Vás požádat o radu. Bydlím v panelovém domě, kde vlastníci bytových jednotek tvoří společenství vlastníků byt. jednotek. Již delší dobu se mi zdá a mám takové pochybnosti, že účetnictví, které zde vedou určení lidé (troufám si tvrdit,bez účetního a ekonomického vzdělání)není v pořádku. Ostatní vlastníci nemají možnost nahlédnout do tohoto účetnictví (a to jak jsem již zjistila, je jinde v domech např. hlavní účetní kniha za kalendářní rok vyvěšená na nástěnkách), veškeré opravy, náklady na udržování atd. jsou vlastníkům oznamovány jen formou přibližných částek, nikoliv pak v nákladech skutečných. Pokud požádám o náhlédnutí do těchto dokladů, jsem odmítnuta s tím, že je v této evidenci zmatek, že mi to ukáží později atd. Již několikrát jsem tuto radu společenství vlast.byt. jednotek nezvolila a chtěla celé vedení těchto služeb předat kompetentní firmě, jenže společenství si vždy odhlasuje tu „svou starou sestavu“. Je toho mnohem víc, co bych Vám tady mohla vypsat, ale nechci Vás tím zatěžovat. Jen jsem se tedy chtěla zeptat, kde se mám (ale chtěla bych být anonymní, jestli chápete) obrátit s tím, aby provedli v tom našem slavném společenství pořádnou kontrolu? Děkuji mnohokrát za odpověď. Markéta Š.
Vidím tyto možné postupy:
- Kontrolu provede na udání FÚ. Sice to bude „bezplatné“, ale může se to prodražit, když něco najdou. Nedoporučuji.
- Kontrolu si objedná výbor. Sice to bude něco stát, ale pokud účetnictví vedou nekvalifikované osoby, bude to asi levnější než když něco najde FÚ.
- Pokud výbor nebude chtít ukázat účetnictví musíte jednat na shromáždění a výbor donutit. Není to jeho účetnictví, ale účetnictví SVJ, za které platíte i Vy.
- Zapojte se do „školky účetnictví“ paní Klainové. Za pár lekcí sice nebudete umět exelentně účtovat, ale poznáte, zda je něco v nepořádku a můžete výboru klást kvalifikované dotazy.
Hezký den! PavelSVJ@centrum.cz
Samozřejmě, máte pravdu, paní Klainová. Tím, že píši, že tam čísla budou rozumná, neznamená, že to bude dobře. Jen by mohlo platit, že pokud je takovéto „špatné“ účetnictví vedeno důsledně, mělo by od nového účetního období být relativně snadné přejít do vlastního. Stále ale zůstává nutnost předělání předchozího účetnictví do „vlastního“.
Snažím se najít možnost, jak to „opravit“. (Kromě možnosti kompletního nového zaúčtování, která je nejlepší a asi i nejrychlejší (pro malé SVJ))
Možná na to koukám příliš technicky, ale pokud je účetní databáze alespoň trochu rozumná, mohlo by jít použít onen způsob zkopírování jednotky, přejmenování, snazání ostatních středisek a tím bych mohl (možná) dostat „správné“ účetnictví.
Ale neni nad to, pokud máte účetnictví rovnou „v pořádku“ a hlavně pokud máte možnost se do některých dat v případě potřeby dostat elektronicky i po čase. (Tištěná podoba je dobrá, ale elektronická bude pohodlnější, což u takovéhoto účetnictví, které tazatel popisuje asi nebude platit)
Problém je v tom, že SVJ vznikají z družstev i v průběhu účetního období.
Celou problematiku oddělení účetnictví jsem se snažila nastínit v příspěvku uveřejněném na www.klaiex.webnode.cz v rubrice Poradna pro mini SVJ v novém příspěvku Počáteční zůstatky – dokončení.
Je tam část „Počáteční zůstatky v SVJ vzniklých privatizací družstevních bytů“. Protože mám osobní zkušenost s vyčíslováním pohledávek a závazků po zřízení vlastního běžného účtu v našem SVJ, zdůrazňuji, že se tato činnost neobejde bez odborníka na účetnictví.
N. Klainová
Poslední komentáře