Nutná modernizace?
Někde jsem před časem četl, že ne všechno, co se na výtazích opravuje, je opravdu nutné. Že se to bere z normy na nově stavěné výtahy, ale u těch stávajících to není nutností. Nevíte o tom něco?
Pavel Rak
Dobry den,
o uvedeni existujicich vytahu do stavu, kdy neobsahuje vazne, stredni a lehke zavady pojednava norma CSN EN 81–80 narizena vyhlaskou vlady jako zavazna v roce 2006. Jsou tam uvedeny seznamy zavad a terminy, do kdy museji byt odstraneny. Tyto zavady mate pak uvedene v inspekcni prohlidce vaseho vytahu, kterou jste museli nejpozdeji do roku 2006 mit a v ni notifikovana osoba vyznacila zavady na vytahu vcetne zpusobu a terminu, do kterych musi byt odstranena. Staci se tedy ridit temito dokumenty. Otazkou je, zda postupne odstranovani techto zavad v souladu s 81–71 je levnejsi a ucelnejsi nez instalace uplne noveho vytahu podle normy 81–1 nebo 81–2, ktery prinese daleko vetsi komfort, snizeni spotreby a hlavne vyssi bezpecnost vytahu jako celku. Norma 81–80 je totiz daleko benevolentnejsi nez norma 81–1 (el. vytahy) resp 2 (hydraulicke).
Dílčí opravy výtahů jsou v současné době levnější než úplná výměna výtahu.
Otázkou je, jak dopadne porovnání finančních nákladů z dlouhodobého hlediska. Opravený výtah je pouze starým výtahem, který byl opraven a který bude mít velmi pravděpodobně větší poruchovost.
Největší výtaháři (Schindler, KONE, OTIS)ani nechtějí dělat dílčí opravy.
Při výběru výtahu doporučuji neporovnávat jen dodávku samotného výtahu ale do ceny zahrnout i servis např. za 10 let. Nákladovost investice bude často jiná.
Důležitá je také doba odstávky. Máme nabídky na odstávku od jednotlivých dodavatelů 4 až 7 týdnů. Doporučuji do smluv prosadit velkou sankci za nedodržení odstávky.
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře