dotaz
Zdravím,
Prosím o radu jak postupovat.
Pronajala jsem si hospodu kde je elektroměr a hneh vedle něj je poddružný elektroměr, který zásobuje elektrikou vedlejší kadeřnictví. Jak to je musí mít majitel toho kadeřnictví neustálý přístup k tomuto elektroměru? Kdy je to uvnitř té hospody kde budu mít i zboží? Nebo by mu mělo stačit to, že jednak bude nějaká otevírací doba kdy se může na elektroměr přijít podívat, a když bude nějaký problém tak by mi zavolal a já bych ho tam pustila?
Děkuji za odpovědi
Pokud jde o provozovny, kde může být cena za odběr více tisíc Kč měsíčně v každé, je podružný elektroměr nevhodný.
Podružný elektroměr se hodí do garáží s odběrem blízkým nule, kde na způsobu rozúčtování vzhledem k výši rozúčtovávané částky prakticky nezáleží a chcete ušetřit na částce nezávislé na spotřebě, a ani by tam nemusel být. V garáži je jedna 10W LEDka, která je v provozu občas po dobu několika minut. Částka závislá na spotřebě tak činí několik desítek korun ročně.
V provozovně jsou spotřebiče s příkonem v kilowattech jeden v provozu každý den více hodin (typu mrazáky, grily, fritézy, vyhřívané pulty, myčky, chlazení, klimatizace, větráky …). Snadno se dostanete na částku přes 100 000 Kč ročně, a to nemusíte mít elektrický ohřev vody ani elektrické vytápění.
Někdo vám ten nebytový prostor musel pronajmout – nejspíš vlastník – a v nájemní smlouvě mělo být řešeno, jakým způsobem bude odečítán stav elektroměru a vyrovnávány platby mezi dvěma provozovnami. Pokud bylo odběrné místo převedené na vás, budete platby hradit vy, a rozdíl budete žádat po kadeřnictví. Pokud je odběrné místo vlastníka/pronajímatele NP, měl by vše řešit on, ale s vaší spoluprací, protože může nastat spor o to, zda podružný elektroměr měří tak, jak má (pozor na to, zda je zaplombován a zda není “prošlý”). Pokud jste vy zákazníkem dodavatele energií, platíte také všechny platby za jističe a za distribuci. Doporučuji zapisovat stavy každý týden, vše fotit a vše odsouhlasovat s vedlejší provozovnou.
A neměl se dotaz týkat spíše hlavního jističe toho kadeřnictví? Tedy v případě, že bude potřeba vypnout přívod elektřiny a nebo naopak nahodit vypadlý jistič?
Neexistuje žádý důvod proč by měl kdokoliv mít neustálý přístup k podružnému elektroměru. Provozovatel kadeřnictví má právo zkontrolovat stav toho elektroměru, jestliže podle jeho náměru přispívá v odběrném místě na nákady dodávky elektrické energie. Své právo uplatní po předchozí domluvě a ve dnech a hodinách které mu stanovíte podle Vaší pracovní doby.
Justitianus
Zřejmě jste to zjistila až po podpisu smlouvy, a v ní to nemáte řešeno. Nepochopil jsem proč elektroměr kadeřnictví označujete jako podružný. Chápu podružný (bytový) vodoměr k domovnímu vodoměru. Zkuste to vyřešit dodatkem smlouvy. Kadeřnictví by (dle mne) mělo mít přístup k elektroměru na základě věcného břemene (§ 1303) nebo služebnosti (§ 1257).
Tedy obchodní měřidlo podle jehož náměru dodavatel energie zákazníkovi účtuje spotřebu a podružné (neobchodní) měřidlo, kterým se vypořádává tento zákazník s dalším odběratelem měřeným neobchodním měřidlem. Tato situace běžně vzniká u vody, plynu i elektřiny. Nic nového pod sluncem.
„Tato situace běžně vzniká u vody, plynu i elektřiny.“ (Vložil Pavel II (bez ověření), 14. Září 2022 – 14:03)
Tato situace běžně vzniká u vody, neboť tomu tak chtěl moudrý zákonodárce, z nejasného a nikde neuvedeného důvodu.
U ostatních služeb (plyn, elektřina, internet, telefon, kabelová televize) tato situace běžně nevzniká.
Poslední komentáře