vyučtování tepla za rok 2016
Dobrý den. Mám dotaz, jak se bude rozpočitávat teplo z rok 2016. Jestli se bude jako doposud, podle měřidel, anebo podle plochy bytu.
V případě nainstalovaných měřidel je rozúčtování podle „měřidel“ závazné. Podle plochy od r. 2016 už rozúčtovat nelze ani dohodou všech. Závazné rozúčtování nákladů na vytápění upravuje § 6 odst. 2 až 4. zákona č. 67/2013 a vyhláška č. 269/2015.
Montáž „měřidel“ je pro SVJ povinná ze zákona o hospodaření s energií č. 406/2000 Sb. s výjimkou jen úzkých skupin zvláštních technických řešení otopných soustav či budov, u nichž instalace „měřidel“ povinná není (jedině v těchto vyjímečných případech lze rozúčtovat ujednáním všech vlastníků např. podle plochy bytu viz § 6 odst.1 zákona č. 67/2013).
Dobrý den Mohl bych Vás poprosit o pár upřesnění Vašeho příspěvku?
„Podle plochy od r. 2016 už rozúčtovat nelze ani dohodou všech.“ Proč od roku 2016 a ve kterém § naleznu podporu Vašeho tvrzení?
„Montáž „měřidel“ je pro SVJ povinná ze zákona o hospodaření s energií …“ Předpokládám, že máte na mysli § 7 odst. 4 písm. g) zákona?
„… s výjimkou jen úzkých skupin zvláštních technických řešení …“ Jejichž výčet najdu kde? To se mi přiznám nepodařilo :-)
Proč nelze od r. 2016 rozúčtovat podle plochy ani dohodou všech?
Od 1.1.2016 se změnil § 6 zákona č. 67/2013 Sb.
Do r. 2016 podle uvedeného § 6 platilo:
„(1) Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování
teplé vody se rozúčtují na základě ujednání poskytovatele
služeb se všemi nájemci v domě, u družstevních bytů na základě
ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy
družstva,u společenství ujednáním všech vlastníků
jednotek. Změna způsobu rozúčtování nákladů na dodávku tepla a
centralizované poskytování teplé vody je možná vždy až po uplynutí
zúčtovacího období.
(2) Nedojde-li k ujednání, rozúčtují se náklady uvedené v odstavci
1 podle právního předpisu, kterým se stanoví pravidla pro rozúčtování
nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování
teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele“
Od r. 2016 je v § 6 odst.2 uvedeno:
„(2) Pokud je jiným právním předpisem stanovena povinnost instalace stanovených měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro dům z náměrů vodoměrů na teplou vodu, rozdělí se náklady na vytápění v zúčtovací jednotce za zúčtovací období na složku základní a spotřební. Základní složka je rozdělena mezi příjemce služeb podle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu nebo nebytového prostoru k celkové započitatelné podlahové ploše bytů a nebytových prostorů v zúčtovací jednotce. Spotřební složka je rozdělována mezi příjemce služeb úměrně výši náměrů stanovených měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění s použitím korekcí a výpočtových metod, zohledňujících i rozdílnou náročnost vytápěných místností na dodávku tepelné energie danou jejich polohou.“
Jak vidíte z citovaného § 6 odst. 2 platného od 1.1.2016 platí, že při povinnosti instalace „měřidel“ se rozúčtuje podle náměrů (obligatorně) a není už umožněno dohodou vlastníků rozúčtovat jinak, jak umožňovalo citované znění § 6 platé do r. 2016.
V novém znění od r. 2016 sice odst.1 § 6 umožňuje dohodou rozúčtovat jinak, ale to pouze v případech že není stanovena povinnost instalace stanovených měřidel (jedná se právě o ty uvedené vyjímky pro zvláštní technická řešení).
Ano, ustanovení o povinnosti motáže měřidel jste uvedl správně.
Co se týče uvedených vyjímek z povinnosti instalovat měřidla, pak odkážu na článek SEI http://www.cr-sei.cz/…
Státní energetická inspekce podle svého vyjádření opět zahájila kontroly přístrojů registrujících dodávku tepelné energie v bytových domech a víceúčelových stavbách.
SEI kontroly povinnosti instalovat měřidel z vlastního podnětu pozastavila z důvodu možných legislativních změn plynoucích z výsledků studie zadané ministrem průmyslu a obchodu Ing. Janem Mládkem, CSc. Cílem této studie bylo stanovení proveditelnosti instalace těchto přístrojů a ekonomické zhodnocení jednotlivých možností měření tepla.
Výsledky studie jsou již veřejně známy (http://download.mpo.cz/…iloha001.pdf) a Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s externími experty připravuje návrh novely příslušné vyhlášky, která stanoví výjimky z povinnosti. S ohledem na tyto skutečnosti lze konstatovat, že nedojde k plošnému zrušení povinnosti instalace, ale pouze ke specifikaci nových výjimek z povinnosti, které se týkají jen úzkých skupin technických řešení otopných soustav či budov. Ústřední ředitel SEI Ing. Pavel Gebauer se po domluvě s ministerstvem rozhodl odvolat prohlášení o nezahajování kontrol této povinnosti.
Měřidla jsou dobrý sluha, ale zlý pán v nesprávných rukách rozúčtovatelů, kteří rozúčtují sice levně, ale bohužel nespravedlivě. Ministerstvo pro místní rozvoj nijak netají, že k tomu problému zaujímá polohu mrtvého brouka.
Pokud bytová družstva SKUTEČNĚ hájí zájmy svých členů, dohodnou si u svých rozúčtovatelů rozúčtování tepla už za nadcházející topnou sezónu spravedlivým způsobem, viz http://teplo.wgz.cz/, i když si členové budou muset jednorázově něco připlatit (asi jako za návštěvu kina nebo za rodinný oběd v běžné restauraci).
Kvalita samozřejmě něco stojí, ale bohatě se vrátí ve snížení nákladů na vytápění, v likvidaci chytračení na úkor druhých, v růstu cen bytů, které měly dosud „nevýhodnou“ polohu, a v dobrých lidských vztazích v domě.
Graficky dobré – webgarden vytvořila zdařilou fialovou šablonu.
Obsahově bohužel nicneříkající, ve stylu „My jsme nejlepší, ostatní jsou břídilové“.
Celou grafiku stránek jsem si vytvořil sám, s pomocí obecných klasických nástrojů, které webgarden poskytuje.
A pokud se týká obsahu, ten nic neříká jen tomu, kdo nedokáže, a možná ani nechce, pochopit rozdíly v přístupu k rozúčtování. Nejspíš jeho názor vyplývá z toho, že stojí na opačné straně barikády a nevnímá tudíž problémy v rozúčtování tak ostře jako 90 % obyvatel bytových domů.
Jako vystudovaný inženýr regionálního rozvoje Vám příliš nerozumím. Bavíme se zde o algoritmu rozúčtování nákladů, a Vy odpovídáte tak, že rozhodující je „chtění pochopit rozdíly v přístupu“. O jakém přístupu mluvíme? Přístup může být vyčerpávající, solidní, podvodný, lhostejný, podložený, naivní, …
Inženýr regionálního rozvoje (VŠRR)
Pokud se bavíme o příspěvku:
Vložil Oteplovač (bez ověření), 28. Září 2016 – 7:13
Obsahově bohužel nicneříkající, ve stylu „My jsme nejlepší, ostatní jsou břídilové“.
- Proč měníte své jméno?
- Na druhou větu pana Oteplovače nelze odpovědět jinak …
- zřejmě vůbec nerozumíte dané problematice,
- inženýr nemůže být nevystudovaný, tak proč uvádíte ten přívlastek,
3. Inženýrovi by nemělo dělat potíže pochopit odbornou hodnotu textů na mých www stránkách a neměl by mít problémy s matematikou a fyzikou, takže by si slovní popis nového i dosavadního způsobu rozúčtování (tj. algoritmus) dokázal snadno převést do formy výpočetních vzorců.
Nedělám reklamu kartáčkům na zuby. Tady jde o spravedlivost pro milióny lidí nejen v našem státě. Vlastně všude ve světě dělá rozúčtování tepla nepříjemné potíže.
Tak my vám můžeme říci, že vyúčtování dle měřidel spravedlivé není. My je máme nainstalovány a tolik stížností, nebylo nikdy!Jsou vlastníci, kteří jsou celý týden pracovně mimo byt, radnice má u nás 2 neobsazené byty.a další. Protože jsou zimy mírné, tak mělo plno lidí na měřidle nulu a stejně jim odečítající firma něco naměřila. Prý od r. 2016 to bude uzákoněno, nikdo nemůže mít nulu, protože topit se musí, tak nikdo nemůže zavírat ventily!!! Takže, kde je spravedlnost,proč někdo,kdo nemá rád 23 stupňů v bytě, ale stačí mu 20 musí platit 23? Jsme zateplený dům,zimy žádná, okna všude otevřená, aletopí se vesele, jakoby bylo mínus 30. Jen proto abychom museli platit. Tak v čem je pokrok, proč to nejde dle náměrů?
Podle náměrů to skutečně jde, ale musí se to umět !!!!!!!!!!!!
Zákaz nulových náměrů je nehorázný blábol. Ale kdo byt vychlazuje pod míru danou zákonem, tomu přehnané úspory program HC-A odebere a dá k dobru sousedům. Právě tak jako když někdo topí a vesele větrá, při rozúčtování to naplno pozná, ať bydlí v domě nahoře nebo dole, na severu nebo na jihu. Program HC-A si ho spolehlivě vyhmátne.
Podle náměrů měřidel na radiátorech lze skutečně provést spravedlivé rozúčtování, ale zatím to nikdo neuměl, jen samé důležité naivní i učené řeči, jak je to komplikované a výsledek kde nic, tu nic.
Já jsem byl po skončení topné sezóny taky vždycky naštvaný na vyúčtování, že si žádný rozúčtovatel nedal práci a všichni kopírují stejně primitivní, očividně nespravedlivý způsob rozúčtování. Všichni si říkají – když to dělají hloupě ostatní, tak proč bych já nemohl taky. A všichni budeme svorně tvrdit, že to jinak nejde. Čert vem nájemníky, však oni to přežijí a ty naše nehoráznosti nám každý rok stejně zaplatí. A kdo chce, ať se soudí, dáme mu nějakou almužnu.
Letos jsem se rozhodl, že se podívám, v čem je problém. Půl roku jsem tvrdě makal, zpracoval jsem program a tím jsem dokázal, že to jde i spravedlivě.
Pročtěte si, prosím, pozorně popis porovnání dosavadních způsobů a mého nového způsobu rozúčtování na mých www stránkách http://teplo.wgz.cz/, abyste pochopila podstatu, a nakonec se hlavně podívejte na výsledné grafické srovnání. To je, oč tu běží!!!
Milá Anežko Holubová, přijela jste někdy v pátek do chalupy, kde se na podzim či v zimě přes týden netopí?
Asi nééé, jinak byste nepsala tyhle bláboly.
Do stěn i věcí ve skříních se natáhne vlhko, a i když fairujete, pořád to není vono.
To bytům v panelácích za přispění stoupaček a temperování v ostatních bytech nehrozí.
Opravdu si myslíte, že byste měla po týdnu nepřítomnosti v bytě při uzavřených ventilech cca 15 stupňů???
Poděkujte těm, co topí a díky nim váš byt není vlhký a nesmrdí ztuchlinou.
V tom s Vámi naprosto souhlasím, pane Aninymousku. Program HC-A umí naúčtovat šetřílkům teplo, které dostávají ze stoupaček i teplo, které si natáhnou od svých bezprostředních sousedů. Ti naopak dostanou k dobru většinu šetřílkových úspor jako náhradu za to, co museli protopit navíc (jen do výše 80 % průměrných nákladů podle vyhlášky).
Poslední komentáře