SVJ - Jak získat přehled o financování
Zajímá Vás financování Vašeho SVJ-čka ?
Vzhledem k tomu že účetnictví je provozováno v „měsíčních cyklech“, není důvod neinformovat(se) o stavu měsíčně, tedy například do 15 dnů po „ukončení“ měsíce.
V této době jsou známá existující data „do“ konce předchozího měsíce a související informace.
Jde o následující materiály:
. bankovní výpisy z účtu SVJ
jsou dostupné počátkem nového měsíce, do 15. zcela jistě
. přehled uskutečněných hotovostních plateb
jde o přehled, aktualizovaný průběžně (do 15.), tak jak byla platba
provedena (případně přikázána)
. přehled faktur
jde o přehled, aktualizovaný průběžně (do 15.), tak jak byly faktury
doručeny
. přehled uzavřených smluv, včetně DPP
jde o přehled aktualizovaný průběžně (do 15)., tak jak smlouvy
vznikají
. zápisy jednání Shromáždění
jde o přehled, aktualizovaný průběžně, a do 15 dnů od data
Shromáždění by měl být k dispozici, pro seznámení a k případné
kontrole i možnému podání námitek či připomínek
. zápisy jednání Výboru
jde o přehled, aktualizovaný průběžně, a do 15 dnů by měl být
dán i k dispozici pro seznámení s problémy, kterými se Výbor
zabýval
Vzhledem k tomu, že tyto informace jsou v této době statutárům dostupné, (a většina i v jejich elektronické podobě) není důvod tyto informace nezpřístupnit každému členu Společenství, který o to projeví zájem a požádá.
Stačí si je tedy vyžádat k nahlížení.
Kontrola účetnictví, případně zhlédnutí konkrétních dokladů, či podkladů,
je případně až „ve druhém sledu“ (cíleně), zejména v souvislosti s vyúčtováním v závěru roku
Myslím, že osvícený výbor by měl ve vlastníkovi typu Vlastikse hledat spíše spojence – chce mít přehled, chce rozumět tomu, co se v jeho SVJ děje, kdfyž se několikrát do roka podívá na doklady, leccos užitečného se dozví a pochopí.
A až se jejich současný výbor jednou unaví a bude chtít být vystřídán – bude mít po ruce jednoho zorientovaného člena.
A budou mu moct oplatit, a nepovolí mu koupi toneru – v tu dobu totiž už Vl. zakusí, že se tiskne víc než jen pozvánky na schůzi shromáždění…
Vlastik ví že je třeba i tisknout,
a věděl to i v době minulé, kdy to nehodlali respektovat někteří význační členové našeho SVj, včetně dnešního žadatele o úhradu toneru, člena Výboru, u kterého došlo k „osvícení“, a ke změně stanoviska. (… čo bolo to bolo, terazky som majorom)
Vlastik POUZE požaduje aby mu bylo sděleno co bylo třeba tisknout, a požaduje předložení návrhu úhrady, která by měla respektovat „ceny na trhu“. Stejně by postupoval i v případě nákupu každé jiné služby pro potřeba SVj.
Financování není účetnictví, ani zápisy.
Účetnictví není provozováno v „měsíčních cyklech“.
Zatím jsem za těch nevím už kolik let, co jsem ve Výboru, nezažil někoho, koho by měsíčně zajímali výpisy.
Osobně bych to jako vlastník též nevyžadoval. Přece jsme si jako vlastník zvolil do výboru lidi, které znám, kterým věřím?!
ale prověřuj!
Je sice pravdou, že (zatím) jsem zjistil problémy spíše v proplácení pokladnou.
Ale nikdy neříkej nikdy
Mohl byste být konkrétnější, když popisujete problém. Je dobré se poučit. K tomu Vašemu přehledu. Nám účetní nevyjede přehled zaúčtovaných položek za příslušný měsíc, její program to neumožňuje. Dostáváme přehled od začátku roku a podle data si mohu najít, co bylo účtováno v kterém měsíci a mohu si zkontrolovat jednotlivé položky. Co je podle měsíců je výpis z bankovního účtu. Samozřejmě, že faktury lze evidovat podle data, kdy přišly, ale v BÚ se objeví až jejich platba a to nemusí být stejný měsíc. Přehled o tom, co je zaplaceno z pokladny, je nutný. Pokladní stvrzenku u nás podepisuje předsedkyně, všechno si kopíruji a dávám do elektronické podoby, účetní stvrzuje na kopii, že byly předány jednotlivé doklady. Pokud by se toto nedělalo, tak účetní na každou stvrzenku vypisuje výdajový doklad. Evidence je v pokladním deníku.
Korky, Vlastiks je zahořklý prudič, který netuší co je účetnictví. Např. seznam došlých faktur NEMUŽE být do 15 následujícího měsíce úplný. Faktury se vystavují do 15 dnů, pak cestují poštou, pak faktury podepisují členové výboru, pak se musí ještě zpracovat u účetní, zkrátka Vlastiks žije ve svém světě a o reálném světě nemá ponětí. Je nejlepší ho ignorovat a jen mínusovat.
Faktury se účtují do měsíce, do kterého patří. Neúčtují se do měsíce, kdy dojdou. To je elementární zásada v účetnictví. Když někdo poskytne službu 21.12. tak je velmi pravděpodobné, že faktura dojde příjemci až v lednu. Ale musí se účtovat do prosince. Tomu se říká akruální princip. Ale to je moc složité na inteligentnější osoby, než je nějaký troll Vlastiks.
Poslední komentáře