rozúčtování studené vody
Chtěl bych se zeptat, jakým způsobem lze rozpočítat spotřebu studené vody mezi vlastníky bytu? V našem domě „záhadně“ vznikl obrovský rozdíl mezi odečtem fakturačního vodoměru studené vody a součtem odečtových vodoměrů všech bytových jednotek domu. Rozdíl představuje 1/4 roční spotřeby celého domu (cca 850 m3). Rozdíl mezi bytovými vodoměry a fakturačním vodoměrem u paty domu se rozpočítává dle informací správce podle počtu nahlášených osob v jednotlivých bytech. Je možné místo toho tento rozdíl rozpočítat „spravedlivě“ stejným poměrem na byty? Děkuji!
Pracovala jsem jako bytový technik a ze zkušenosti vím, že nájemníci odmontovávali na nějakou dobu měřiče SV nebo používali magnety ke zpomalení jejich otáčení. Ve vašem případě jsem přesvědčena, že některý z nájemníků vodu takto odebírá. Stále mezi lidmi slýchám jak si upravují vodoměry (nechávají si je dokonce odtáčet) apod. jen aby ušetřili, ale že to zaplatí ostatní nájemníci za ně, už nevidí. Doporučila bych Vám porovnat spotřebu SV jednotlivých bytů se spotřebou loňskou.
Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat na váš názor. V našem domě po rekonstrukci máme na nové stoupačce napojeno 5 bytů nad sebou, každý byt má svůj vodoměr.Při vyúčtování v roce 2012 bylo vše v pořádku, spotřeba vody byla v normě, nějakých 6 m3 za měsíc u tříčlenné rodiny. Nyní v roce 2013, respektive od 1.1.2013 do 30.8.2013 mám já v nejnižším bytě přibližně trojnásobnou spotřebu, než byty nade mnou. V bytě nade mnou byl namontován vodoměr právě v inkriminovaném období, ale byl namontován obráceně.Na víc můj vodoměr vykazuje spotřebu i když není spuštěn žádný spotřebič, WC neprotéká a protože můj byt je v 1 NP nad průjezdem a zde nikde žádná voda nevytéká, tak nechápu, kde se může ztratit 150 m3 vody za 8 měsíců, což je přibližně 19 m3 vody za měsíc.Vodoměr nechám samozřejmě okamžitě vyměnit ale moc prosím o každou radu, která by mi mohla pomoci u nás v domě věc vysvětlit. Nadspotřeba činí za 8 měsíců přibližně 150 m3. Děkuji Vám za ochotu odpovědět, Karel Přibyl 725009714
Problematika rozúčtování médií je na delší povídání, doporučuji kontaktovat některou z odborných firem, přinejměnším na konzultaci – já jsem objevil jednu velice solidní, zkuste na www.tesporac.cz – dělají rychle a domluva je fakt profesionální.
Pane JiMik72,
k Vašemu dotazu „Je možné místo toho tento rozdíl rozpočítat „spravedlivě“ stejným poměrem na byty?“
Postup při rozúčtování studené vody v SVJ máte dán buď ve stanovách, nebo usnesením shromáždění. Celostátně závazný předpis pro rozúčtování služby „dodávka vody“ uvnitř SVJ neexistuje, viz http://www.portalsvj.cz/…studene-vody
Odhlasujte si tedy co je libo. Je možno např. účtovat spotřebu podle bytových vodoměrů a zbytek letos zahrnout pod „technické ztráty“ s tím, že tato část bude uhrazena společenstvím ze záloh na správu.
lake
Vážený pane JiMik72,
prosím pročtěte si pozorně téma, na které odkazuje pan lake, a zjistíte, že podle názoru Ministerstva financí, kanceláře ombudsmana a mého závazný právní předpis pro rozúčtování studené vody existuje a je jím rozhodnutí cenového orgánu vydávané v Cenovém věstníku – Výměru MF – v souladu s §9a odstavec 2, které je nadřazeno rozhodnutí SVJ.
Vzhledem k tomu, že pan lake ani v odkazované, ani jiné diskuzi svá tvrzení nepodložil, ač svůj rozbor výslovně slíbil minimálně dne 15. února 2010 slovy „Napíšu k tomu právně podložené stanovisko, jakmile budu mít čas, což bude brzy“ a pokračoval slovy „Dnes se k tomu určitě nedostanu“ dne 19. března 2010, lze momentálně říci, že veškeré diskuze s panem lake na toto téma vyšuměly do ztracena poté, co jsem předložila neprůstřelné důkazy, aby se posléze jeho sporné tvrzení objevilo jako dogma v jiném vlákně (opakuje se již více než půl roku kolem dokola).
Pokud tedy Ministerstvo financí řekne, že SVJ rozúčtovává studenou vodu podle Výměru MF, a má pod palcem cenové kontrolní orgány, pak by opravdu bylo rozumné se řídit raději vyjádřením MF a ne osobním názorem poloanonymního přispěvatele na diskuzním fóru. Dráždit hada bosou nohou jenom proto, že jeden z diskutérů má problém s výkladem slova „postup“, by opravdu nebylo moudré.
Obzvláště když toto rozhodnutí cenového orgánu dává možnost prioritně rozúčtovávat studenou vodu podle dohody uzavřené alespoň s polovinou spotřebitelů a teprve poté nastupuje náhradní řešení natvrdo dle počtu osob a směrných čísel. Takže si opravdu můžete odhlasovat co chcete, a Váš správce se tím musí řídit.
Když budete chtít být úplně klidný, odhlasujte si způsob rozúčtování studené vody nebo změňte v dané části stanovy na shromáždění tříčtvrtinovou většinou přítomných hlasů dle §11 odstavec 4 a zároveň uzavřete písemnou dohodu alespoň s polovinou (kusů) spotřebitelů dle Výměru MF. Tak budete mít stoprocentní jistotu, že postupujete v souladu ze zákony.
Protože až k Vám naklušou pracovníci cenového kontrolního orgánu a vyměří Vám pokutu za správní delikt (porušení ustanovení Zákona o cenách), tak Vám argumentace „ale pan lake říkal“ bude platná jak mrtvému zimník.
Vracím se k tom,u, co asi nebylo odpovězeno. Zda je věrohodné měření podružných vodoměrů když je rozdíl nad 20%. Pokud je takový rozdíl věrohodný, tak není nutné zjišťovat proč vznikl (vč. porušení plomb). Pan Matějka myslím radil v jiném vlákmu zjistit funkci odtočením 10 litrů pomalu a rychle. Potom zjišťovat případné zastavení vodoměru uživatelem (pokud to lze) apod.
Jde tedy o to, při jakém rozdílu se tím zabývat. Jak rozpočítat rozdíl, to je věc jiná.
Paní PeDuPles,
zdravím Vás opět. Vaše argumenty nepovažuji za neprůstřelné, nýbrž za neprůkazné a nepřehledné. V zákoně o cenách chybí zákonné zmocnění k tomu, aby rozúčtování vody uvnitř SVJ mohlo být předmětem cenového výměru. Každý se může čtením paragrafu 10 Zákona o cenách přesvědčit sám.
Komunikuji nyní v této věci s MF, které vydalo cenový výměr 01/2010, výsledek oznámím.
Jestliže stále tvrdíte, že cenový výměr MF je platný pro rozúčtování vody uvnitř SVJ, zajímalo by mne, zda se jím tedy řídíte. Nebo je to u vás tak, že dodávka vody uvnitř domu (vnitřními rozvody vody, nikoliv veřejným vodovodem) je zahrnuta mezi "služby" a část I oddíl A položka 5, ani část II položka 2 cenového výměru MF se na ni nevztahuje?
Na závěr citát přímo z pera MF, autora cenového výměru:
"Pokud jde o cenu „předané“ vody, což je voda, která je dodávaná do vodovodní sítě pro veřejnou potřebu jiné osobě, než je odběratel (tj. voda předávaná mezi vodohospodářskými subjekty), je u ní uplatňován rovněž způsob regulace cen formou věcného usměrňování."
Zdroj: Vyjádření MF ČR k problematice cen vody (2007)
Paní PeDuPles, vaše SVJ je "vodohospodářský subjekt"? Těším se na odpovědi.
lake
- cit.„…Komunikuji nyní v této věci s MF, které vydalo cenový
výměr 01/2010, výsledek oznámím…“
- kdy? Doufám, že oznámení nepodlehlo „inkvizičnímu výmazu“
lolek
Vážený pane lake,
taktéž zdravím. Mrzí mě, že mé argumenty pokládáte za neprůkazné – já v nich vidím jak logiku, tak jasný právní důkaz. Co se týče nepřehlednosti, tady je to těžké – když člověk cituje z minimálně pěti různých zdrojů, které na sebe vzájemně odkazují a jsou nepřehledné samy o sobě, těžko se do toho přehlednost vnáší zvenku. Přesto se o přehlednost maximálně snažím.
Jsem ráda, že jste se ujal komunikace s MF, snad se to touto cestou vyřeší. Svůj názor na EXISTENCI zákonného zmocnění se pokusím ještě jednou vysvětlit níže. Asi to bude zase delší, ale bez citací příslušných odstavců zákonů by to asi bylo ještě nepřehlednější.
Zda se výměrem řídím – zde je odpověď ano. Pro jistotu jsem ale zvolila šalamounské řešení, které doporučuji výše = mám odsouhlaseno na shromáždění více než tříčtvrtinovou většinou přítomných hlasů dle §11 odstavec 4 a zároveň uzavřenou písemnou dohodu s výrazně nadpoloviční většinou (kusů) spotřebitelů dle Výměru MF.
Do definitivního vyjasnění platnosti nebo neplatnosti Výměru MF bych považovala za solidní doporučovat tento způsob všem SVJ i na tomto portále, protože pokud se platnost Výměru MF prokáže nade vši pochybnost, pak by Vaše soustavná dogmatická tvrzení o jeho neplatnosti mohla být považována za navádění ke spáchání správního deliktu, což jistě není Vaším úmyslem.
Vaši zmínku o zařazení dodávky SV mezi služby a vyvozenou neplatnost obou částí Výměru nechápu. Je-li v primární definici v §3 ZoC uvedeno, že Regulací cen se rozumí vyúčtování cen služeb spojených s užíváním nemovitostí, pak je samozřejmě platná jakákoli část Výměru, která se danými službami zabývá (ač jsou tam nazývány zbožím dle definice zboží jakožto výrobků, výkonů, prací a služeb dle §1 odstavec 1 ZoC).
Promiňte, ale argumentaci citací jakéhosi „Vyjádření MF“ neberu, stejně jako Vy neberete jiné „Vyjádření MF“, vložené sem panem TZP zde: http://www.portalsvj.cz/…uctovani-svj#….
Nemám důvod sem tahat jakési vodohospodářské subjekty; SVJ je ve Výměru MF jasně vyjmenované jako odběratel předané vody a je tudíž pro něj platný nejen jakožto pro kupujícího a prodávajícího v něm uvedeného zboží, ale hlavně podle §3 odstavec (2) Rozhodnutí cenových orgánů podle tohoto zákona jsou závazná pro okruh adresátů, který je v nich vymezen.
A teď slíbená argumentace a doložení platnosti Výměru pro SVJ:
- §9a odstavec 2) ZoVB jednoznačně nadřazuje rozhodnutí cenového orgánu o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek nad rozhodnutí SVJ.
- Rozhodnutí cenového orgánu o stanovení zboží podléhajícího cenové regulaci podle § 5, 6 a 8, je podle §10 odstavce 1 a 2) zveřejňováno v Cenovém věstníku. Cenový věstník každý rok jednoznačně obsahuje Výměr MF.
- Cenovým orgánem oprávněným k regulaci cen je MF dle § 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen.
- Dle §3 ZoC se regulací cen rozumí mimo jiné vyúčtování cen služeb spojených s užíváním nemovitostí.
- §3 odstavec (2) ZoC: Rozhodnutí cenových orgánů podle tohoto zákona jsou závazná pro okruh adresátů, který je v nich vymezen. SVJ je v rozhodnutí = Cenovém věstníku = Výměru MF vymezeno zcela konkrétně odkazem na §2 odstavec 5 ZoVaK, který se odkazem zase vrací k ZoVB.
- Dodávka předané vody je zbožím podléhajícím věcnému usměrňování cen dle §6 ZoC, které dle odstavce 1) spočívá ve stanoveni podmínek cenovými orgány pro sjednáni cen. Jednou z těchto podmínek je v odstavci c) závazný postup při tvorbě ceny nebo při kalkulaci ceny. Podle odstavce (2) Tento způsob regulace cen platí pro všechny prodávající určeného druhu zboží.
- SVJ je při vyúčtování služeb vlastníkům jednotek v postavení prodávajícího a stanovuje cenu za zboží, musí se proto řídit podmínkami stanovenými cenovými orgány, když tyto vydaly závazný postup při tvorbě ceny rozhodnutím dle §10 s odkazem právě na §6. Tato podmínka = závazný postup zní „svolej/oběhni/obešli vlastníky, uzavři dohodu alespoň s polovinou z nich a vyúčtuj podle dohody nebo rozúčtuj podle osob a směrných čísel“.
- Dle §1 odstavec 2) bod a) ZoC: Cena je peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží podle § 2 až 13 (čili včetně §3 vyúčtování cen služeb spojených s užíváním nemovitostí). Dle §1 odstavec 5) Zákon vymezuje práva a povinnosti právnických a fyzických osob. SVJ výjimku nemá. Dle §2 odstavec 1 ZoC: Cena se sjednává pro zboží vymezené názvem, jednotkou množství, …
- Argumentace, že SVJ nestanovuje cenu, jen přeúčtovává nakoupené zboží za stejných podmínek, je lživá a zcestná, respektive platí pouze v jediném případě, a to při rozúčtování dle náměrů poměrových vodoměrů, je-li součet těchto náměrů zcela shodný s náměrem fakturačního měřidla. Ve všech ostatních případech manipuluje SVJ buď s vyúčtovávaným množstvím, nebo s jednotkovou cenou a jde tedy o tvorbu nebo kalkulaci ceny dle §6 ZoC.
- Výměr MF vydávaný v Cenovém věstníku jakožto „prováděcí vyhláška“ k Zákonu o cenách pro rozúčtování studené vody má stejnou právní váhu jako vyhláška MMR = prováděcí vyhláška k Energetickému zákonu pro teplo a teplou vodu. Oba tyto dokumenty stanovují pro hlasování vlastníků odlišná kvóra od ZOVB; vyhláška MMR pro jedinou položku a zvýšením na 100%, Výměr MF absolutní benevolentností a možností přizpůsobit pravidla místním podmínkám s konkretizací kvóra na minimálně polovinu spotřebitelů.
Závěr: MF má zákonné zmocnění k vydávání rozhodnutí o vyúčtování cen služeb spojených s užíváním nemovitostí pro všechny právnické osoby uvedené v daném rozhodnutí včetně SVJ pro zboží podléhající cenové regulaci, kterým předaná voda je, a SVJ má povinnost se řídit závazným postupem při tvorbě ceny a dodržovat podmínky stanovené cenovým orgánem včetně odlišného kvóra pro dohodu konečných spotřebitelů, když řídit se při vyúčtování služeb rozhodnutím cenového orgánu mu nařizuje přímo ZoVB.
U nás jsem to vyřešil tak, že jsem to rozpočítal procentuelně.
Součet byt. vodoměrů je 100% Každý byt si vyjádři skutečnou spotřebu vody v %.
Nyní když máš vyjádřeny byty v % vynásob celkovou spotřebu u paty domu těmito procenatmi.
Vyjde ti pak skutečně spotřebovaná voda na jednotlivé vodoměry v bytech.
Kontrola: Když sečteš všechny skutečné spotřeby, musí ti vyjít celk. spotř. u paty domu.
Rozpočítávat podle osob je „možná podle zákona“, ale vůbec to nefunguje, protože v našem SVJ je 2 člená rodina, která spotřebuje více vody než naše 4 členná rodina. Dál jde o to když se někdo sprchuje v práci. Případně má u sebe vnuky na dovolené, tím se také spotřebuje vody různě a počtu nahlášených osob to neodpovídá!
Rozdíl mezi spotřebou fakturačního vodoměru a součtem bytovým vznikne skoro pokaždé o tom je zde psáno mockrát. U nás se ten rozdíl rozúčtovává podle náměru bytových vodoměrů. Vzorec ((rozdíl mezi fakturačním a součtem bytovýma):( součet bytových vodoměrů))X náměr jednotlivého bytového vodoměru. Máme to ve stanovách. Ten kolega co psal ten první dotaz ohledně toho rozdílu by měl pátrat i po příčině rozdílu…JarekSVJ
Reklamaci podejte písemně v reklamační lhůtě. Měl byste uvést důvod reklamace. Je nutno reklamovat zvlášť TUV a SV. Způsob rozúčtování teplé vody upravuje vyhláška 372/2001 Sb.. O rozúčtování studené vody už jsem psal - záleží na vašich schválených pravidlech.
Vodoměry je samozřejmě možno kdykoliv orientačně překontrolovat (např. odtočením 10 litrů vody s vysokým a nízkým průtokem, zároveň kontrola plomb na šroubení).
Uvádí se, že překročí-li rozdíl mezi fakturačním vodoměrem a součtem bytových vodoměrů 20%, je měření nevěrohodné. V tom případě je možno rozúčtovat náhradním způsobem podle počtu osob obývajících byt.
lake
Nevím, jak bych měl reklamovat TUV a SV zvlášť, neboť je do domu přivedena pouze studená voda, která je na patě domu měřena fakturačním vodoměrem, za vodoměrem pak vedou 2 větve, jedna do bytů jako studená voda, druhá větev vede do výměníku (je v domě). Důležitá poznámka – výtopnu včetně „našeho“ výměníku má pronajatou náš správce domu. Množství vody, které jde do výměníku, je měřeno 15 let starým vodoměrem (takže o přesném měření lze úspěšně pochybovat). Na shromáždění vlastníků jsme se od správce dozvěděli, že rozdíl 850 m3 mohl vzniknout nepřesnostmi bytových vodoměrů na studenou vodu, ale chvíli na to nám správce tvrdil, že TUV rozpočítává POUZE podle odečtu všech bytových vodoměrů a 15 let starý vodoměr ve výměníku je pouze „orientační“?! Takže podle správce jsou vodoměry na studenou vodu „nepřesné“, ale vodoměry na teplou vodu jsou úplně přesné a na jejich základě se fakturuje a rozpočítává spotřeba teplé vody pro byty. Pro informaci – celkový rozdíl mezi fakturačním vodoměrem SV a součtem všech bytových vodoměrů TUV a SV činí cca 27%.
Dobrý de, četl jsem váš příspěvek a u nás v domě máme podobný rozdíl, již několik let je rozdíl cca 30%. Nikdo to ale nechce měřit. Vodoměr vodáren prý vodárna ocejchovala (my ho na ocejchování dát nemůžeme, je to majetek vodáren) a bytové vodoměry máme také ocejchované. Rozdíl vody je takový jako kdyby každou hodinu po celý rok unikalo 80litrů vody.
Pane JiMik72,
vodoměry teplé a studené vody mají tutéž třídu přesnosti. Správně se domníváte, že při odběru vznikají rozdíly měření jak TUV, tak i SV. Je chybou, jestliže správce část vodoměrů při výpočtu spotřeby považuje za dokonale přesnou a veškeré rozdíly přesouvá na druhou skupinu vodoměrů.
Měření spotřeby teplé vody se má nejlépe provádět na vstupu do ohřívače, avšak samozřejmě metrologicky ověřeným vodoměrem vyšší třidy přesnosti než jsou vodoměry bytové. O způsobech určení podílu TUV na celkové spotřebě vody viz vyhláška 194/2007 Sb.
lake
Pane Petře,
prosím, jaká pravidla máte na mysli??? Vodoměry v bytě jsou tzv. podružné, nikoliv fakturační a proto nepodléhají cejchování.
Nicméně jsem zvědav, kdo kromě Vás na mě vytáhne právní předpis a bude argumentovat, že nemám pravdu. Již nyní se těším.
Doporučuji začít u kováře. Tedy u toho, kdo může dát onu pokutu. V tomto případě je to ČMI. Doporučuji přečíst následující odkaz, je tam snad vše okolo tohoto dotaz celkem jasně vysvětleno, včetně příslušné legislativy.
Jen pro informaci, onu pokutu může dát i Česká obchodní inspekce, jakožto kontrolní orgán.
Petr Patočka VIPA CZ s.r.o.
Třeba máte pravdu, že nelze výměnu nařídit. Výměna za 6 let by měla být pro jistotu nařízena v Pravidlech nebo odhlasována a „odusnesena“ na shromáždění, vč. toho kdo odečítá, kontroluje porušenost plomb apod. Pokud by nemohl vlastník zpochybnit vyúčtování z důvodu podezření, že sousedovi špatně měří starý vodoměr či ho odpojil, tak tam nemusí vodoměry dle mne vůbec být. Zbytečná investice bez pravidel.
Pane RICHARDA (bez ověření),
správný pojem pro vodoměry je "metrologické ověření". Buďte ubezpečen, že vodoměry musí být ověřeny, bez ohledu na to, zda jsou předávací (fakturační) nebo bytové - podružné. Výši pokuty při nedodržení zpaměti neznám, ale není malá.
lake
No přesně, kolego Lake. Který předpis mi nařizuje cejchovat??? A kdo mi asi tu pokutu dá????
Mám to z dlouholeté praxe a zase to nebudu podrobně popisovat. Někteří čtenáři a diskutující by se mohli kácet a ty já na svědomí mít nechci.
Přesně na tyto reakce čekám, abych mohl pár lidiček naučit číst. V Čechách je téměr pravidlem, že přání je otcem myšlenky.
Osobně se soudů ani pokut nebojím. Mám již něco z toho zasebou a ti „svalovci“ to projeli. Podotýkám, že i bez přítomnosti právníků na mé straně.
Tak pane Lake a další s chutí do toho. Opravdu rád se nechám poučit.
Richard
…teda, jsem tu jen na skok a žasnu..proč jste tak arogantí. Pan Lake m pravdu,viz můj příspěvek níže.Je tu člověk,který má přehled a vy ho haníte…proto možná už málokdo pomáhá lidem, protože takoví jako vy , jim to znechutí!Vše co jsem četla od pana Lakeho je správně!
no já si nemyslím, že nepodléhají cejchu.Mám zato, že SV se cejchuje po 6letech a TUV po 4letech.Pokud nebudu mít platný cejchc na vodoměru,tak každý soud vyhraji. A že má někdo více TUV než SV je fakt divné.
Vyžádal jsem si k nahlédnutí spotřebu teplé a studené vody jednotlivých bytů za rok 2009 na základě odečtů bytových vodoměrů a dost mě překvapilo, že např. 2 byty mají větší spotřebu teplé vody než studené, 1 byt s 2 osobami (nepracují a jsou tedy více doma) má „podivně“ až nereálně nízkou spotřebu vody. Jakým způsobem mám reklamovat souhrnné vyúčtování spotřeby teplé a studené vody za rok 2009? Mohu navrhnout a požadovat po výboru SVJ revizi bytových vodoměrů a jejich zapojení ve všech bytech? Děkuji!
Chtěl bych se ještě zeptat, zda je „reálné“, aby v některých bytech byla roční spotřeba teplé vody větší než vody studené?
Není to obyklé, ale tak kolem 5–10% domácností to tak má,takže zase to není nijak výjimečné.Tatáž domácnost má pak obdobný poměr ve všech letech. Milka
„2 byty mají větší spotřebu teplé vody než studené“
„nepracují a jsou tedy více doma“
Takovéhleho šťourala bych v domě potřebovala. Starejte se raději o svoje věci.
Škoda, že vám nedošlo, že se právě starám o svoje věci. Pokud máte peníze na rozhazování, tak klidně vyhazujte svoje peníze a plaťte i za „sousedy“, přispějte na exotickou dovolenou správci, apod. Pokud by jste znala všechny souvislosti a já bych tupě zaplatil, tak by jste mě třeba nazvala pitomcem! Nepotřebuji poučovat, ale potřebuji poradit a takových, kterým v našem domě už došla trpělivost s tím, že z nich „někdo“ konkrétní dělá pitomce, je celkem dost … děkuji!
Poslední komentáře