Roční vyůčtování
Dobrý den, měl bych dotaz jak často je předseda výboru popř.výbor SVJ povinen předložit vlastníkům bytů vyůčtování FO.Od té doby co byt vlastníme(2001) jsme žádné takové vyůčtování nedostali a nevíme jak byly peníze z fondu oprav využity.Zvláště prosím,jestli někdo ví,jaký paragraf toto upravuje popř. vážou-li se k tomuto paragrafu nějaké výjimky.Děkuji
Zdá se mi neuvěřitelné, že se 7 let nikdo nezajímal, jak předseda s vašimi zálohově poskytnutými prostředky hospodaří. Podle § 15 odst. 4 ZoVB jsou prostředky zálohově poskytnuté vlastníky závazkem právnické osoby (tj. SVJ) vůči vlastníkům jednotek. Předseda má tedy povinnost Vám zálohy minimálně vyúčtovat.
Výbor je dále povinen předložit shromáždění ke schválení účetní závěrku. Tato povinnost je uvedena v obou vzorových stanovách. Nepředpokládám, že jste ji při tvorbě vlastních stanov ze vzorových neopsali. Pokud jste schválili stanovy zpracované podle vzorových stanov č. 322/2000 Sb., je v nich povinnost vést účetnictví, tedy i „FO“ s odděleným účtováním na jednotlivé vlastníky.
V rámci schvalování účetní závěrky schvalujete i náklady uvedené ve výkazu zisku a ztráty. Pokud Vám některé pojmy z výkazu zisku a ztráty nic neříkají, např. „Ostatní služby“, ptejte se na podrobnosti. Už jsem uvedla dva důvody, proč předseda nemůže zatajovat údaje o nákladech hrazených z tzv. „fondu oprav“.
Přehled o fondu oprav podle vlastníků je jednoduchá tabulka. V řádcích jsou vlastníci jednotek, ve 4 sloupcích jsou tyto údaje:
*Počáteční stav záloh na správu („fondu oprav“) k 1.1.200×
*Vklady vlastníků za celý rok
*Čerpání fondu nebo-li náklady na správu domu za celý rok
*Konečný zůstatek záloh na správu
Tabulku „FO“ si můžete vyrobit sám. Všechny tyto údaje je možné získat z jednoho nebo ze dvou účtů, podle toho, jestli vedete krátkodobé i dlouhodobé zálohy na správu. Počáteční a konečný zůstatek je na straně Dal účtu, vklady jsou rovněž na Dal, protože zůstatek zvyšují, čerpání je na straně MD.
Pokud tyto údaje vynásobíte spluvlastnickým podílem na společných částech domu, dostanete tabulku stavu a pohybu „FO“. Lehce složitější je to v případě, že jste uzavřeli dohodu o jiném podílení se na nákladech, ale to nepředpokládám.
Sloupec čerpání např. 120 000 Kč za rok by měl být doložen jednotlivými náklady, např.: pojištění domu 8 000 Kč, správní poplatky 48 000 Kč, odměny výboru 21 000 atd.......
Takže cesta k informacím existuje. Jen je třeba právo na informace využívat. Pokud si předseda neplní základní povinnosti, nechápu, proč je po 7 letech stále předsedou.
N. Klainová
Paní Kleinová mám prosím ještě jeden dotaz a když má správce podíl 24184z54825 jedno účetnictví co stím? Děkuji.
Účetnictví nám vede SBD už jsem psala,že zřejmě jako družstvo a ne SVJ taky nám účtuje náklady na osobobyt. Po informaci předsedy nám SBD za nájemce peníze zasílá na účet. To je ten podíl SBD 24184 a 27641 podíl SVJ z celk. domu. 54825. Nevedou účto na jednotlivce. Za jméno se omlouvám.
minimálně 1× za rok, já to dělám 2×, u nás v SVJ o nákladech z fondu oprav rozhoduje shromáždění – samozřejmě, že k vůli opravě kliky nebudu svolávat schůzi. JarekSVJ
můžete mi prosím ještě sdělit,jakou formu to vyůčtování má – na každý byt zvlášť a podrobně tzn.na haléře,nebo pouze obecně „má dáti-dal“?za odpovědi předem děkuji.Martin
Dost dobře vám nerozumím na jedné straně jsou příjmy a to jsou peníze vlastníků a na druhé straně jsou výdaje podložené fakturama. JarekSVJ
V podstatě mi jde o to,jakým způsobem je toto vyůčtování presentováno.Zda každému vlastníkovi vystavíte vyůčtování zvlášť k platbám keré se týkají jeho bytu,nebo je to provedeno formou společnou na jednom papíře,kde jsou vyznačeny příjmy a výdaje.Jde mi totiž o to,že za sedm let co byt vlastníme jsme žádné podrobné vyůčtování FO nedostali a proto se domníváme,že v tom náš předseda může mýt nějaké „nesrovnalosti“.Už několikrát jsme o vyůčtování předsedu žádali,ale on nám nikdy nevyhověl(asi ví proč)a vždy nám uváděl nějaké výjimky ze zákona na jejichž základě vyůčtování nemusí vystavit.Závěrem chci tedy říci,že mi šlo hlavně o čísla paragrafů,které tuto problematiku upravují,abych si je mohl prostudovat a poté jednat.Za odpověď děkuji.Martin.
Vyúčtování fondu oprav provádím , myslím tím seznámení na podzimní schůzi shromáždění. Máme do roka 2 – v dubnu a listopad. V loni dostal každý vlastník ještě před podzimním shromážděním písemnou rekapitulaci pohybu ve fondu oprav za rok 2007 1. – 10. Začíná to převodem nebo zůstatkem FO z roku 2006, Jsou tam příjmy to je vklady vlastníků a jednotlivé náklady tzn. opravy popř. rekonstrukce s cenou .Jakýkoliv náklad z FO musí být samozřejmě dokladován fakturou, účtenkou popř. pokladním lístkem. to nedokládám ale je to komukoliv ze SVJ kdykoliv přístupné. Jak už jsem na tomto portále psal několikrát u nás v SVJ není tajné listiny, faktury, výpisu, smlouvy atd.Vše je kdykoliv komukoli přístupné – nepamatuji za cca 7 roků, že by něco podobného někdo po mě chtěl. Ještě dotatek k platbám do fondu oprav , kromě výše zmíněné rekapitulace se platba jednotlivého vlastníka zobrazuje informativně na osobním ročním vyúčtování služeb. § po mě nechtějte na to jsou tu jinší experti a teoretici. Vím že uzávěrka ročního hospodaření musí být předkládána 1 X za rok. Máme to i ve stanovách. JarekSVJ
Pane Jarku, taky schůzujeme 2× ročně. V listopadu kvůli plánům akcí, rozpočtům a příspěvkům na příští rok. Zálohy na správu neboli „FO“ mám už docela přesně spočítaný, protože prosincové náklady se dají odhadnout poměrně přesně.
V dubnu schvalujeme účetní závěrku a v rámci schvalování upřesníme i stav a pohyb tzv. „FO“ k datu konání shromáždění.
Zdraví N. Klainová
Poslední komentáře