Předávání účetnictví jednotlivým vlastníkům v domě
Dobrý den, prosím o radu. Jeden ze 30 vlastníků stále naléhá na předkládání veškerého hospodaření pro svoji potřebu. Od účetní, která nám toto zpracovává, mají tyto výkazy dle úč. SW okolo 40–50 stran. Nahlédnutí mu do toho nestačí, prý to chce mít pro svoji potřebu. Nedovedu si představit dle jeho požadavku dělat měsíčně 30 hromádek o takovém množství, které by se předávaly vlastníkům. U většiny by to stejně skončilo v koši. Rovněž, co se týká zvýšení nákladů na administrativní činnost. Já a nevím, kde jinde ve výborech máte možnost toto praktikovat, když na takovou činnost nemáte zařízenou kancelář a veškerou agendu provádíte od stolu v obývacím pokoji ve vlastním bytě a na vlastním počítači. Zajímalo by mě to, protože existují SVJ ještě s více byty. Všichni nemají internet s počítačem a volný čas na posílání zpráv. Obecné informace se dávají na nástěnku, ale údaje s čísly k jednotlivým bytům jsou důvěrné. Beru za to, že vlastník má právo být informován o hospodaření, ale toto mi připadá příliš.
mil
Většina účetních programů dnes může tisknout veškeré výkazy nejen „na papír“, ale i „elektronicky“ ve formě nějakého datového souboru. Nejlépe se hodí výstupy v PDF. A takovéto soubory přece není žádný problém posílat jako přílohy e-mailů, nahrávat na USB flashdisky, případně na běžné SD či microSD paměťové karty (na příklad v mobilu, v tabletu apod.). Takže není nutno každému vlastníkovi na vyžádání tisknout 40–50 stránkové sestavy, ale stačí zkopírovat na jeho „flešku“ několik souborů. V našem SVJ jsme to navíc vyřešili tak, že jsme si zřídili internetové stránky, kam mají oprávnění vlastníci přístup pod heslem. Na ně uvedené soubory umisťujeme průběžně automaticky. A je klid…
Máte 30 vlastníků, hrubým odhadem to bude jeden dům, tři vchody, jako v tisíci jiných SVJ. Správcem je SBD, které má na starosti jistě i jiná společenství, kterým vede účetnictví. Obrátí-li se na vás vlastník s požadavkem (náležitě zformulovaným) nechápu proč by se tím měl zabývat předseda doma v obýváku. Takové SBD má jistě i úřední hodiny, kde si bude možné zmíněné dokumenty vyzvednout a náležitě za ně zaplatit, většinou dle platného sazebníku. Argument, že to stojí hodně času by u mě neobstál. Správce je od toho, aby spravoval, za to je placen, povětšinou z peněz vlastníků (zálohy na správu), které se v ročním vyúčtování jistě objevují jako položka odměna správci nebo tak nějak. Takže neexistuje, že to nejde.
Základní problém je v tom, že vlastník většinou neví co chce,a nedá pokoj dokud to nedostane.
Neumí se orientovat v účetních výkazech a podkladech.
Když Vám dám účetní doklady, obratovou předvahu,hlavní knihu a účetní deník bude spokojen?
Když mi to dáte, resp. umožníte zkopírovat a náležitě za to zaplatit, budu spokojená. Nechci to na nic, chci si to dát jen pod polštář. A mít dobrý pocit, že se nějak účastním toho kolosu, které se nazývá SVJ. Chci to zcela drze jen tak. To jsou věci, co?
Základní problém bude hlavně v tom, že většina předsedů, potažmo výbor si myslí, že vlastník je úplně blbej. A co si to vlastně vůbec dovoluje něco žádat? Na co to asi může chtít? Co když to nějak zneužije? Třeba vyzradí na nádraží nebo tak něco? To nesmíme dopustit!
A když půjdu do detailů, jistě taková kancelář SBD (správce) má kromě jiných náležitostí jako jsou okna, stoleček, židlička, dveře (s úředními hodinami), konvičkou na kafe, případně kuchyňkou, i takovou vymoženost jako je kopírka.
- Jako předseda si myslím, že největší blbec jsem v SVJ já. Protože jenom blbec může dělat ze sebe takovou pi.u jako je předseda.
- Můj dlouhodobý názor je, že v SVJ není tajných informací a je jenom na shromáždění jako nejvyšším orgánu svj aby rozhodlo jak ty informace zpřístupnit.
„je jenom na shromáždění jako nejvyšším orgánu svj aby rozhodlo jak ty informace zpřístupnit.“
Takovouto technickou drobností není třeba zatěžovat shromáždění. Způsob zpřístupnění jednoduše určí výbor/předseda, v případě menšího počtu zájemců o informace nejlépe po dohodě s nimi.
Co si stěžujete? Berete za to peníze? Berete. Jako jiní. Jestli se vám to nelíbí, položte funkci. Shromáždění s tím nemá co dělat, s poskytováním informací. To ukládá zákon.
Netvrdím, že vlastník je blbej, tvrdím, že se neorientuje, to je rozdíl. Osobně se např. neorientuji v technických výkresech, to neznamená, že jsem blbej.
Jen pro Vaši informaci jsou SVJ, která nemají s SBD nic společného a kopírku nemají, popř.nemají ani vlastní PC.
Jak jsem psal, nemám problém údaje poskytnout.
V rozumném rozsahu.
Tzn. obratovou předvahu, hlavní knihu, účetní deník, výsledovku, bilanci. O co by jste ještě měl zájem…
Info – kde berete tu jistotu, že se vlastník neorientuje. Samozřejmě se jistě všude najde pár prudičů, ale ti většinou nechtějí předložit do účetnictví, pouze mají neustále k něčemu připomínky a většinou řeší blbosti. Ale pak jsou ti, kteří účetnictví buď rozumí dokonale (protože je živí) či mají dost dobré znalosti a chápou, ale jak píše blondýna, výbor a často i správce si myslím že vlastníkovi do toho nic není, že je obtěžuje a jsou uražení co si to vůbec dovolí. A já si myslím, že každý vlastník má právo na informaci ohledně účtování a stavu hospodaření SVJ kdykoliv během účetního období a nikoliv jen při schvalovaní roční účetní závěrky. Přirovnám to třeba k s.r.o. jednatel kontra společník. Jistě si žádný jednatel nedovolí nepodat společníkovi firmy informaci o hospodaření jeho společnosti, když ji společník požaduje. A tak to vidím i ve vztahu výbor kontra jednotlivý vlastníci. Na internetu jsem četla vtipný článek s názvem Jste hejlem ve své svém společenství. Asi ho pověsím u nás na nástěnce.
Za 10 let co se v oblasti SVJ pohybuji jsem se většinou setkal s těmi co neví co chtějí. Čest výjimkám.
Nemám problém poskytnout cokoliv z účetnictví či jiné dokumentace SVJ, ale pokud by to mělo být jen „z plezíru“ škoda času.
Srovnání s jednatelem a společníkem lehce pokulhává v ocenění jednatele. Jednatel bývá většinou velice dobře zaplacen… neboť společník si je vědom toho, že se mu stará o majetek…
Pokud máte v SVJ někoho kdo se účetnictvím živí, je to výhra. Buď účto povede nebo bude např. revizorem a bude na správnost vedení účta dohlížet.
Ani nevíte, jak bych někoho dalšího s takovouto kvalifikací u nás potřeboval… každý může udělat chybu… a někdy hledání 1 Kč rozdílu zabere i hodinu…
Ten článek znám, byl zveřejněn i na tomto webu http://www.portalsvj.cz/…ve-vasem-svj
Přiznám se, že bych nikdy účetnictví ve svém SVJ nevedla, vždy bych si na to vzala správcovskou firmu. Ale když jsem po založení našeho SVJ cca 2 roky dělala předsedu, tak jsem si každou zaúčtovanou položku po správci zkontrolovala, odškrtala banky, překontrolovala vyúčtování topné sezony. A můžu Vám říci, že touto svou kontrolou jsem zachránila za ty dva roky pro SVJ asi 280tisíc (nepřevedené zálohy z účtu města a chybné vyúčtování topné sezony). Dnes si myslím, že nikdo z výboru to nekontroluje, účetnictví si předložit nenechává, pouze od správce převezme několikastránkovou roční účetní závěrku, kterou před shromážděním rozdá vlastníků (zdarma, zřejmě to vychází z mandátní smlouvy). A vlastník, který by měl snahu si účetnictví projít a získat informace o hospodaření, se velmi těžko ke kontrole účtování dostává. Moje přirovnání jednatel/společník a vlastník/výbor nebyl o mzdě, ale o právu na informaci. Jinak já a ostatní tehdejší členové jsme to dělali zadarmo.
Já jsem to tady nějak neuměle vypočítala, ale pokud vlastník jednotky při počtu 30 vlastníků v domě ročně na administrativu (říkejme tomu tak třeba, odměna správci, odměna předsedy a místopředsedy) přispívá částkou cca 2.500,– ročně, tak se prostým výpočtem dostaneme při počtu 30 vlastníků na částku 75.000,– kterou vlastníci zaplatí. To se mi zdá jako slušná suma k zamyšlení nad tokem peněz v SVJ.
Jinak, my se tu můžeme vesele dohadovat, ale nedej bože, aby se takový neorientovaný vlastník obrátil na soud.
I s tím mám zkušenost, rádoby znalec se obrátil na PČR nebot stav BÚ se nerovnal zůstatku DZ+KZ = zpronevěra :-)
Takže proto píší o tom, že by se měl orientovat…
On se nemusí dohadovat o zůstatku pane, neznáte mapu:-) On se také může domáhat svého práva na poskytnutí informací jako vlastníkovi, týkající se hospodaření.
My si nerozumíme. No tak se neorientuje a co jako? Třeba mu to poradila stará Blažková z vedlejšího baráku, co má žádat. No a co? Tak to chce taky. On vlastník musí procházet nějakým testem orientace, aby dostal podklady? Opakuji, napíše-li srozumitelně, co chce, není důvod mu to nevydat. Jinak, SVJ, která nemají ani správce, ani kopírku, ani pc, jsou mě partyzáni:-)
Už Vás chápu chcete podklady jen „z plezíru“. Tak to jo. Další diskuse je zbytečná.
Sorry, ale chít něco jen proto, že na to mám nárok…
SVJ co nemá PC není partyzán… pokud máte SVJ o 6 bytech tak je to dost drahá záležitost…
Ne vlastník žádný test absolvovat nemusí… pokud něco chci tak se tím dále zabývám…
Dobře, tak mi napište, proč to nemůžu chtít jen tak. Zákon, paragraf… to je jedna věc. Z výše uvedeného jsem pochopila, že zřejmě budete předsedou společenství. Což znamená, že pobíráte odměnu. Nechci se plést, ale u nás takový předseda má 1.500,– Kč měsíčně, místopředseda 1.000.- Kč. Vynásobíme tyhle částky 12-ti měsíci a dostaneme se na částku 30.000.- ročně. Vydělíme to 30 vlastníky a máme částku, kterou každý vlastník přispívá ročně na tyto položky, tj. 1000,– Kč ročně. Přijde mi logické, že za ty peníze něco požadují. A to jsme se ještě nedopočítali k odměně správce. Pokud se znovu nepletu (musela bych to hledat), u nás si správce účtuje tuším 99,– Kč za správu jednotky měsíčně. Samozřejmě, budou tam nějaké odchylky, ale v celku to znamená, že jednotlivý vlastník platí tyhle subjekty zhruba částkou cca 2.500,– ročně. Co mi k tomu řeknete, že má být zticha?
Nemyslíte, že jsou užitečnější činnosti a práce členů výboru než je zrovna přehrabování se v papírech, dělat například z bytů úřadovny – už se o tom tady taky psalo. Je zajímavé, že podle příspěvků jste tady ráno, v poledne, večer i v noci. No něco úžasného. Otázka je, zda je to vaše práce nebo zabíjení času, případně něco jiného. Toť otázka?? Jak totož čtu Vaše příspěvky, tak zapomínáte, že tito lidé výborů jsou buď normálními zaměstnanci a tuto činnost dělají na úkor svého volného času nebo jsou to důchodci, kteří zase už toho moc nezvládnou. Buzerovat umí každý, ale s pomocí je to poměrně sloooožité. To bude každý lamentovat paštěkovat "Já to chciii!! Já na to mám právo!! Kolikrát si toho ani nevšimně, že to třeba visí na nástěnce :-))
Tak to taky bývá
To je sice hezké, že tuto činnost lidé dělají ve volném čase, ale jsou za to placeni. Opakuji již po několikáté, že taková činnost při předsedovi, místopředsedovi a členu, stojí vlastníky zhruba 36.000,– ročně. Počítala jsem obyčejný malý panelák, se třemi vchody a 28 jednotkami. Jestli je je někdo důchodce a na zmiňované funkce nestačí, tak ať se do toho nemontuje. Jinak, obávám se, že třeba takový účetní deník rozhodně na nástěnce nevisí, maximálně tam budete mít to, kdo uklízí chodbu.
můžete zdejšímu fóru vysvětlit, kam tak suverénně chodíte na ta čísla, za kolik peněz dělají ve výborech. Ať se máme z čeho poučit. Díky
Když budu chtít, budu tady včera, dnes a zítra a v sobotu večer i v neděli ráno. Jinak moc nechápu, co to má společného s tím, že mi někdo nechce dát dokumenty týkající se svj.
To Vám přece nikdo nezakazuje. Buďte si tady, to Vám přece nikdo nezakazuje. S těmi dokumenty SVJ pro osobní potřebu buďte trošku skromnější. K tomu slouží např. nástěnka nebo email k hromadné informaci ostatních vlastníků. Připadáte mi jako dítě ze školky.
Jaká nástěnka, požaduji zcela jednoznačně výpis z účetního deníku, týkající se jedné platby. To tohle jako normálně u vás ve vchodě visí na nástěnce?
Teď jste úplně obrátila, protože dosud jste se domáhála dokumentů, nikoliv výpisu z účetního deníku týkající se jedné platby
Nejsem předseda, jsem členem výboru a odměnu pobírám symbolickou 500 Kč měsíc při 20-ti bytech.
I těch Vašich 1500 měsíčně pro předsedu si vydělte cca 20 hodinami a jste na sumě za kterou by jste to asi nedělala. Nebo ano? A odpovědnost, kterou statutár má, těch „pár korun“ nezaplatí.
Jakou hodnotu má Váš byt? a kolik % z této hodnoty jsou náklady na odměny výboru?
Co Vám brání to za „ty prachy“ jít dělat? A jsem zvědav co řeknete,až Vám soused v 9 hodin večer zazvoní u dveří, že mu teče WC… a takových příběhů ze života za 10 let co to dělám je dost…
Neříkám, že máte být z ticha, ale pokud něco chcete, jen proto, že „mě platíte“ tak plýtváte nejen mým časem, ale i svými penězi. navíc u SVJ platím i „sám sebe“.
Jen si myslím, že pokud si vyžádám informaci, tak k nějakému účelu…
No vidíte, na člena jsem zapomněla, ale já nevím, zda u nás něco pobírá. Nemám to před sebou. Předsedu si mám vydělit dvaceti hodinami… Měsíčně, ročně, denně? Já nic dělat nechci, jsem vlastník a ptám se, kde jsou moje prachy. Je to divné, ale je to tak. Pokud by mi soused zazvonil večer u dveří jako předsedovi, že mi teče WC, do háje bych ho neposlala. Páč bych musela zhodnotit, o jakou havárii se jedná. Pokud by mu jen protékal záchod, doporučila bych mu zastavit vodu a nechat si to opravit na vlastní náklady. Pokud by to byla nějaká havárie, jistě takový předseda má kontakt na někoho, s kým je to schopen vyřešit i v 9 večer. Pokud ne, je to blbej předseda a bude mít v baráku pohromu. Prostě se smiřte s tím, že vlastník má nejen povinnosti, ale i nějaká práva, nedá se nic dělat.
Pane převlečený za blondýnu, vy jste právě ten pravý otravný rejpal, který jen něco chce a otravuje ty co něco dělají.
40–50 stran při rozumné sazbě vytisknete do 100 Kč. Ty požadujte a dejte mu, co žádá. Hotovo.
100kč a ten cas s okopirovanim dokladu ?????????no jo blbi predsedove preci maji casu …do prace chodit nemusi ,berou preci v SVJ 1000kč mesicne tak si muzou dovbolit zustat doma.
Za tuto cenu to budete tisknout asi pro sebe. Dělat takovou službu pro cizí za takové peníze se rozhodně nemůže vyplatit.
Skromná otázka, na kolik Kč si ceníte hodinu své práce?
Nejde jen o cenu papíru a toneru.
Pokud jste účetní tak určitě máte pro své klienty sazbu buď za položku nebo paušál. Jste ochoten např. každý měsíc pracovat 3 až 4 hodiny zdarma, resp. tisknout sestavy a kopírovat doklady dle mých požadavků?
Pokud by jste byl statutárem SVJ, kdy většina to dělá zdarma nebo za symbolickou odměnu, tak nepředpokládám, že by jste byl ochoten tisknout a tisknout…
Osobně nemám problém poskytnout cokoliv z účetnictví či jiných dokumentů SVJ. Již několik let mám vše v elektronické podobě, tak poskytnu údaje téměř obratem.
K případné námitce, že lze vhodným SW upravit, jen podotýkám, že při barevném laserovém tisku nepoznáte originál od kopie. Navíc v účetnictví (podvojném) musí vše „pasovat podvojně“ – každý zápis musí být spárován se zápisem na jiném účtu – MD/D. Takže lze každou úpravu lehce odhalit.
Pane info,
položený dotaz zněl takto: Ve společenství je člen, který oprávněně požaduje kopie listin. Za předpokladů, že listiny stejně zpracovávám a tisknu, vyhotovení jednoho výtisku navíc prakticky nestojí za řeč (jednoduše vytisknu jeden výtisk navíc).
Ano, jsem ochotna poskytovat zájemcům (za nákladovou cenu) výtisk či elektronickou kopii listin, které stejně vyhotovuji. Jakýkoliv jiný postup vede ve svém důsledku k plýtvání času a prostředků obou stran. Nákladově nejnáročnější přitom není ani papír, ani toner, ani strojový čas, ale distribuce. I ta se dá vyřešit: Předám společenství požadovaný počet výtisků a distribuci nechám na něm.
Nákladově něco zcela jiného by představovalo vyhledávání informací v archivu, „trávení“ času se členem společenství, sepisování listin, které bych jinak nesepisovala, vedení korespondence ad.
Skromná odpověď: nepletete si náhodou činnosti ve funkci ve výboru SVJ kam se dotyční nechávají zvolit zcela dobrovolně a s vědomím, že to nebude „vejvar“ s podnikatelskou činností. …
I když funkce ve výboru není vejvar, tak nevím proč bych musel dělat sluhu těm, kteří chtějí kopie množství dokumentu jen proto, že na to mají právo. Pokud někdo chce informace jen z plezíru, jak tu psala blbá blondýna, tak bych mu nasadil odpovídající cenu.
Je mi líto, vy přeneseně v pozici sluhy jste a jste za to řádně placen. U nás v průměru 18-ti tisíci ročně (předseda). Pokud společenství někdo řádně požádá o to, co chce, není důvod mu to nepředložit. Plezír stranou. A domnívám se, že jako místopředseda nejste vůbec oprávněn k tomu, někomu něco nasazovat. To by se potom taková nasazená položka nějak musela objevit v účetnictví.
Opakuji, sluhu pro kverulanty dělat nebudu. O řádném placení jistě žertujete. Když má někdo o věc zájem a tuší na co se ptá, nemám problém s ním trávit svůj čas i zadarmo. Může to být prospěšné jak pro mou osobu tak pro SVJ, jsem si vědom problému „provozní slepoty“. Když ale někdo pouze z plezíru chce věci, kterým nerozumí a které nemůže využít k ničemu jinému než k ukojení své touhy buzerovat, tak pro toho je potřeba nasadit takovou cenu, která bude ještě obhajitelná a zároveň mu sníží apetit na další buzeraci. Že se vybranná částka promítne do účetnictví SVJ považuji za samozřejmost.
„nasadit cenu, která mu sníží apetit na další buzeraci.“
K trestání kohosi dle Vašeho uvážení „nasazením ceny, která mu sníží apetit“, jak píšete, za uplatnění jeho práv oprávněn ovšem nejste. Nechte se zaměstnat v hlídací agentuře nebo v silových složkách, máte-li takovéto sklony, nebo ve farmaceutickém průmyslu.
Lituji, že nedokážete porozumět psanému textu. Pokusím se vysvětlit, co jsem napsal.
1)„Když má někdo o věc zájem a tuší na co se ptá, nemám problém s ním trávit svůj čas i zadarmo. Může to být prospěšné jak pro mou osobu tak pro SVJ, jsem si vědom problému „provozní slepoty“.“
To znamená, že pokud někomu jde skutečně o dotazy a nikoliv o buzeraci, tak mu informace poskytnu zadarmo.
2)„Když ale někdo pouze z plezíru chce věci, kterým nerozumí a které nemůže využít k ničemu jinému než k ukojení své touhy buzerovat, tak pro toho je potřeba nasadit takovou cenu, která bude ještě obhajitelná a zároveň mu sníží apetit na další buzeraci.“
To znamená, že pro kverulanty je potřeba „nasadit takovou cenu, která bude ještě obhajitelná“. To je ta cena podle ceníku, jak ji zde navrhuje několik přispěvatelů. Nic víc a nic míň. Cenu podle schváleného ceníku jsem samozřejmě oprávněn požadovat.
3)Považuji za nesolidní, kdy vytrháváte části mých příspěvků a dáváte je do uvozovek, jako by to snad byly citace. Citace to nejsou, pouze manipulujete jinými přispěvateli, kteří jsou na stejné mentální úrovni jako vy a kteří vám potom tleskají, aniž by pochopili o co vlastně jde.
Za 1.vý – nikdo nežádá abyste dělal sluhu kverulantům pane „Zadarmo“, ale aby jste zajistil řádné zpřístupňování / zveřejňování podkladů a informací potřebných k tomu, aby si vlastník mohl nakládat s majetkem podle svého a o své vůli v libovolném čase. Se svým majetkem.
Za 2.hý – jestli nechcete být ve výboru a pracovat pro vlastníky (i kverulanty), tak z výboru neprodleně odejděte. Jinak je zřejmé, že se tam „ohříváte“ jen proto, aby jste bez práce dostal svých ~XY.000 ročně… pane „Zadarmo“
Za 3.tí – je Vám kulový do toho čemu kdo rozumí. Vy svým příspěvkem prokazujete že Vy rozumíte o čem to je „spravovat cizí majetek“ jen do chvíle dokud nenastane problém. Víte vůbec za co vlastně dostáváte svých XY.000 ročně ??? To máte „za účast“ ve výboru pane „Zadarmo“ ?? nebo po Vás také někdo něco konkrétního chce…
no nevím info o co vám jde, sám píšete že informaci lze poskytnout obratem. Jestliže např. účetnictví vede pro SVJ smluvní správce a společenství s ním má uzavřenu mandátní smlouvu, tak vyjet sestavy z počítače je otázky chvilky. Správce dnes nevede účetnictví SVJ ručně, má na to programy, najede tedy na příslušný soubor a dá tisk. A už to jede. Stačí aby dostal pokyn od výboru předložit vlastníkovi co chce. Já dokonce vím, že někteří správci informace vlastníkovi poskytují bez toho, aby je výbor k tomu vyzval. Prostě vlastník má nárok na informace.
Jinak, tohle je asi mimo moje chápání. Nejste ochoten dělat zbytečnou práci, na to je váš čas příliš drahý. Ale jste ochoten za to brát 6.000.- ročně:-) Tak si dejte nějaký dodatek ke smlouvě (nebo co to máte), že sice budete členem, ale podmínkou členství ve výboru je to, že budete ležet doma na sofa a vonět.
No drahej je, však jsem to vypočítala, ale pro vlastníky! Co to plácáte o vašem drahém čase, to je stejná blbost, jako kdybyste psal, že váš manžel tráví většinu času na cestách.
Tak od začátku, píšete, že vlastník naléhá. Jakým způsobem tak činí? Potřebu vynechme.
NOZ § 1179
„Vlastník jednotky má právo seznámit se, jak osoba odpovědná za správu domu hospodaří a jak dům nebo pozemek spravuje. U této osoby může vlastník jednotky nahlížet do smluv uzavřených ve věcech správy, jakož i do účetních knih a dokladů.“
tolik litera zákona
Poslední komentáře