Povinnost vytápět
Zákon 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v účinném znění, § 6a odst. 11:
„Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek se musí řídit pravidly pro vytápění a chlazení a dodávku teplé vody stanovenými prováděcím právním předpisem^6b).“
Oním prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 152/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé užitkové vody, měrné ukazatele spotřeby tepla pro vytápění a pro přípravu teplé užitkové vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům.
Tato vyhláška se tak stává právně závazná a sankcemi vynutitelná:
§ 12 odstavec 1k:
„Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že … jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11“
§ 12a odstavec 1k:
„Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že … jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11“
§ 12a odstavec 3d:
„Společenství vlastníků jednotek se dopustí správního deliktu tím, že … se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11.“
Vážený pane Josefe Pilný,
„co přesně znamená podmínka nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku a kdo to stanoví“
- nepřekročení limitů je stanoveno vyhláškou č.194/2007 Sb. – Pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody;
- neohrožení zdraví je stanoveno zdravotně hygienickými předpisy;
- neohrožení majetku je stanoveno v souladu s výše uvedeným v projektové dokumentaci, např.technické zprávě o tepelné stabilitě budovy.
Matějka
Vážený pane Matějko,
děkuji za doplnění vyhlášky 194/2007 Sb. (jak na ni má člověk přijít, když v zákoně 406/2000 Sb. není zmíněna).
Je tedy tímto rovněž závazná, rozumím tomu správně?
Pilný
Vážený pane Pilný,
zákon č.406/2000 Sb. konstatuje v §14 odst.5. „Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 6 až 10 a § 13.“
Pravidelným sledováním obsahu vydávaných částek Sbírky zákonů se dozvíte o vydaných závazných právních předpisech.
Vyhláška č.194/2007 Sb. je prováděcí předpis k zákonu č.406/2000 Sb. o hospodaření energií ve znění změn zákony č.: 359/2003 Sb., 694/2004 Sb., 180/2005 Sb., 177/2006 Sb., 214/2006 Sb., 574/2006 Sb., 186/2006 Sb., 393/2007 Sb., 124/2008 Sb..
Blíže k problematice tepla v bytových domech se dočtete v: Zákon č. 177/2006 Sb. kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů uveřejněno v: č. 61/2006 Sbírky zákonů na straně 2058 schváleno: 29.03.2006 účinnost od: 01.07.2006
Vyhláška č. 148/2007 Sb. o energetické náročnosti budov uveřejněno v: č. 53/2007 Sbírky zákonů na straně 1855 schváleno: 18.06.2007 účinnost od: 01.07.2007
Vyhláška č. 193/2007 Sb. kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu uveřejněno v: č. 62/2007 Sbírky zákonů na straně 2398 schváleno: 17.07.2007 účinnost od: 01.09.2007
Vyhláška č. 194/2007 Sb. kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům uveřejněno v: č. 62/2007 Sbírky zákonů na straně 2407 schváleno: 17.07.2007 účinnost od: 01.09.2007
Vyhláška č. 195/2007 Sb. kterou se stanoví rozsah stanovisek k politice územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci, závazných stanovisek při ochraně zájmů chráněných zákonem č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a podmínky pro určení energetických zařízení uveřejněno v: č. 62/2007 Sbírky zákonů na straně 2415 schváleno: 17.07.2007 účinnost od: 01.09.2007
Vyhláška č. 276/2007 Sb. o kontrole účinnosti kotlů uveřejněno v: č. 89/2007 Sbírky zákonů na straně 3386 schváleno: 19.10.2007 účinnost od: 01.11.2007
Vyhláška č. 277/2007 Sb. o kontrole klimatizačních systémů uveřejněno v: č. 89/2007 Sbírky zákonů na straně 3398 schváleno: 19.10.2007 účinnost od: 01.01.2009
Vyhláška č. 542/2006 Sb. kterou se zrušují některé vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu uveřejněno v: č. 176/2006 Sbírky zákonů na straně 7468 schváleno: 29.11.2006 účinnost od: 13.12.2006
Vyhláška č. 442/2004 Sb. kterou se stanoví podrobnosti označování energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické spotřebiče uváděné na trh uveřejněno v: č. 146/2004 Sbírky zákonů na straně 8446 schváleno: 08.07.2004 účinnost od: 01.08.2004
Nařízení č. 63/2002 Sb. o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů se změnami: 428/2006 Sb. uveřejněno v: č. 30/2002 Sbírky zákonů na straně 1546 schváleno: 16.01.2002 účinnost od: 26.02.2002
Vyhláška č. 150/2001 Sb. kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie se změnami: 478/2005 Sb. uveřejněno v: č. 60/2001 Sbírky zákonů na straně 3458 schváleno: 12.04.2001 účinnost od: 03.05.2001
Nařízení č. 195/2001 Sb. kterým se stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce uveřejněno v: č. 73/2001 Sbírky zákonů na straně 4205 schváleno: 21.05.2001 účinnost od: 18.06.2001
Vyhláška č. 213/2001 Sb. kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu se změnami: 425/2004 Sb. uveřejněno v: č. 82/2001 Sbírky zákonů na straně 4811 schváleno: 14.06.2001 účinnost od: 29.06.2001 [Textová verze] [Soubor ke stažení: V213–2001.zip (31 kB)]
Vyhláška č. 425/2004 Sb. kterou se mění vyhláška č. 213/2001 Sb., kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu poznámka: vyhláška je zde uvedena z důvodu doplnění příloh č. 1, 7 a 8 ve formátu PDF k vyhlášce č. 213/2001 Sb. uveřejněno v: č. 140/2004 Sbírky zákonů na straně 8142 schváleno: 29.06.2004 účinnost od: 01.08.2004
Matějka
Autor úvodního příspěvku svévolně upravil (zkrátil) §6a odst. 11 zákona 406/2000 Sb.. Ve skutečnosti je jeho znění následující:
(11) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek se musí řídit pravidly pro vytápění a chlazení a dodávku teplé vody stanovenými prováděcím právním předpisem ^6b).
Pravidla se nevztahují na
a) dodávky uskutečňované výhradně pro vlastní osobní potřebu,
b) dodávky uskutečňované pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku,
c) dodávky uskutečňované pro byty, při souhlasu alespoň dvou třetin nájemníků nebo vlastníků těchto bytů s odlišnými pravidly, za podmínky nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem ^6b) a neohrožení zdraví a majetku.
Zejména vzhledem k písmenu b) a c) je zřejmé, že SVJ není povinno bezvýhradně dodržovat vyhlášku č. 152/2001 Sb.. S přestupky a správními delikty je to tedy jinak, než se zdá z úvodního příspěvku.
lake
Pane lake,
asi jste si nevšiml, že se zde neřeší ani dodávky tepla a teplé vody pro vlastní potřebu (§6a odst. 11a zákona 406/2000 Sb.), ani dodávky tepla a teplé vody pro nebytové prostory (odst. 11b).
Zajímavý je tedy jedině odst. 11c, a to zejména, co přesně znamená podmínka nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku a kdo to stanoví. Vzhledem k této podmínce se ani 2/3 většina nemůže rozhodnout netopit. Takže k vyřešení zbývá, zda neohrožení zdraví a majetku = zachování tepelné stability, a nebo je to složitější.
Já naopak děkuji přispěvateli, že uvedl na pravou míru Vaše opakovaná tvrzení, že se nemusí vytápět, že vyhláška není závazná a že za nevytápění domu neexistují sankce
Pane Pilný,
z Vašeho příspěvku je zřejmé:
(1) Nerozeznal jste, že čl. 11a se zabývá tímtéž jako čl. 11b a 11c, totiž pravidly pro vytápění a chlazení a dodávku teplé vody.
(2) Nejste schopen rozpoznat rozdíl mezi "povinností vlastníka jednotky" a "povinností vlastníka budovy nebo společenství vlastníků jednotek". Upozornil jsem Vás na to dříve v diskusi 'Musím topit, i když nechci?'.
lake
Pane lake,
vzhledem k tomu, že každý vlastník jednotky je současně spoluvlastníkem budovy a členem společenství a souhrn vlastníků jednotek představuje vlastníka budovy, tak i přes Vaše jistě teoreticky správné a potřebné rozlišování to na samotné uložené zákonné povinnosti máloco mění.
K Vaší poznámce, zda jsem nerozeznal, že se zde zabýváme pravidly pro vytápění a dodávku teplé vody, skutečně nemám co dodat.
Josef Pilný napsal:
"... souhrn vlastníků jednotek představuje vlastníka budovy"
Není tomu tak. Společenství vlastníků jednotek které je právnickou osobou má vlastní vůli a přijímá vlastní rozhodnutí (hlasováním na shromáždění). O tom již rozhodoval Ústavní soud v nálezu ze dne 8. 3. 2005, sp. zn. I. ÚS 646/2004. Společenství nerovná se souhrnu vlastníků.
Zákon č.406/2000 Sb. stanoví povinnosti pro společenství, nikoliv pro jednotlivého vlastníka jednotky (s výjimkou povinnosti instalace měřících zařízení a příslušných sankcí při odmítnutí). Vlastník nemusí topit na určitou teplotu ani udržovat "tepelnou stabilitu" své jednotky. (Technicky je to samozřejmě rozumné, ale zde se diskutuje o legislativním hledisku).
Povinnosti uložené SVJ vyhláškou č.194/2007 Sb z větší části odpadají, je-li to vůle konečných spotřebitelů (vlastníků jednotek) podle §6a odst. 11c. V takovém případě je společenství povinno pouze dodržet závazné (maximální) limity spotřeby energií. Úvodní text vlákna tuto důležitou skutečnost zatajil tím, že větší část paragrafu prostě vypustil. Zřejmě aby mohl strašit sankcemi ...
lake
Poslední komentáře