Počet osob bydlících v bytě
Dobrý den,dnes jsem dostala Vyúčtování záloh a skut.nákladů na byt za rok 2010,ve kterém mi předsedkyně samosprávy samovolně změnila počet osob žijících v bytě a tuto skutečnost mi odmítla opravit. Vyúčtování budu reklamovat u RK která jej vyřizuje.Ráda bych se ale zeptala,jak mohu postupovat v případě,že i nadále nebude chtít tuto skutečnost opravit?Mohu se obrátit na nějaký nadřízený orgán naší samosprávy?Předem moc děkuji za odpověď.L.J.
Píšete v jednom z příspěvků, že jste vlastníkem jednotky, ale zároveň píšete o předsedkyni samosprávy. To jsou dva různé světy. Rozhodně pokud protistrana jednostrannou změnu v počtu osob – uživatelů jednotky neprokáže odůvodněním a tudíž reklamaci vyúčtování neuzná, doporučuji se obrátit na soud.
Nesprávná rada. Jorimi se domnívá, že vlastník jednotky se kvůli několika stokorunám pustí do soudního sporu. Takové věci se řeší jinak.
(1) Pokud vznikl nedoplatek:
Jestliže ve vyúčtování bude bez zdůvodnění použit nesprávný počet osob a rozúčtovatel reklamaci neuzná, aniž by přesvědčivě uvedl důvod, pak jde o vadné vyúčtování. Takové nemá právní účinky. Postačí když tazatel oznámí prokazatelně (písemně), že vyúčtování je vadné a že nebude platit doplatek, dokud neobdrží vyúčtování bezchybné. Tím je věc pro něj zatím vyřízena.
Rada obrátit se na soud je tedy nesprávná.
(2) Pokud vznikl přeplatek:
Bude-li v důsledku neuznané reklamace vráceno méně, než vlastníkovi náleží, může si (pokud si je jist správností svého stanoviska) rozdíl sám započíst na platbu záloh pro následující období. Podmínkou je, aby správnou výši sám vyčíslil, což není problém: rozúčtovatel je povinen poskytnout mu veškeré informace potřebné pro kontrolu vyúčtování, včetně informace o výpočetním postupu.
Opět platí, že vlastník jednotky musí o započtení vzájemných pohledávek prokazatelně informovat a sdělit důvod, proč hradí na zálohách méně.
K soudu nechť se pak obrátí rozúčtovatel. Nikoliv vlastník jednotky.
lake
„Postačí když tazatel oznámí prokazatelně (písemně), že vyúčtování je vadné a že nebude platit doplatek, dokud neobdrží vyúčtování bezchybné.“
Je-li vyúčtování služeb vadné, nejen že nevzniká hradit doplatek vyčíslený v tomto vyúčtování, ale navíc vzniká nárok na vrácení složených záloh, byly-li skládány, a to až do obdržení vyúčtování bezchybného. Nebudou-li zálohy vráceny, mohou být započteny na předpisované platby.
Řádné vyúčtování není postačující – existuje hrozba duplicitní úhrady
Vyjádření k příspěvku:
„Vložil Kalous (bez ověření), 20. Duben 2011 – 7:14“
Plně se ztotožňuji s Vašim názorem.
Pokud nejsou „služby“ vlastníku jednotky vyúčtovány řádně, vzniká tomuto vlastníku jednotky pohledávka ve výši úhrnu veškerých záloh, které v zúčtovacím období na účet „prostředníka“ (správce/společenství), složil.
Na rozdíl od nájemce, by měl vlastník jednotky uhradit náklady „za služby“ až poté, co mu budou „od prostředníka“ (správce/společenství) předloženy dodavatelské faktury a potvrzení o uhrazení těchto dodavatelských faktur.
Jinak by totiž mohla nastat ta situace, že by vlastník jednotky hradil dvakrát. „Společenství“ zálohy, dodavatelům faktury.
NS ČŘ mnohokrát judikoval, že odběratelem „služeb“ (konkrétně vodné-stočné) je vlastník/spoluvlastník nemovitosti.
A nikoliv domovník (správce/společenství).
Dodavatelé by se mohli úspěšně domáhat uhrazení faktur souvisejících s dodávkou „služeb“ na vlastnících jednotek v rozsahu jejich spoluvlastnických podílů.
Vlastník jednotky je povinnen uhradit náklady související se „službami“ poskytovanými s užíváním jeho jednotky až poté, co:
- obdrží řádné vyúčtování (aby věděl kolik je
dlužen)
- budou mu předložena potvrzení o uhrazení
dodavatelských faktur (na základě kterých
bylo sestaveno vyúčtování).
ZoVB
Jen tu zopakuji co jsem psal již snad 100× – „počet osob v bytě“ jako takový NEEXISTUJE, neboť NELZE napsat přesnou definici co to je. A stejně jako jsem 100× psal že je to nesmysl jsem i 100× žádal ať mi někdo takovou definici (nebo pokus o ni) zašle. NIKDY jsem nikdo žádnou neuvedl.
Jediná exaktně ověřitelná definice je počet osob dle katastru, vše ostatní jsou nesmyslné a neověřitelné bludy.
Z toho jasně vyplývá, že jakékoliv účtování služeb dle „osob“ je úplná blbost.
Předseda
není možno prokázat, zkontrolovat, donutit nahlásit. Tato letitá zkušenost nás také donutila vše, co není možné měřit, účtovat na plochu nebo na byt. jiný „prokazatelný“ a právně relevantní údaj neexistuje.
Účtovat služby na plochu je ovšem stejná blbost jako účtovat je na osoby. Plocha bytu žádnou službu nespotřebuje, nespotřebovala a nemůže spotřebovat. Plocha mého bytu nespotřebuje žádnou společnou elektřinu ani nejezdí výtahem. Nesmyslem je tedy jak první, tak i druhé kriterium.
„účtování služeb dle „osob“ je úplná blbost“
Souhlas. Nebylo by nějaké rozhodnutí soudu v tomto smyslu?
Opět jeden nejasný dotaz. Paní Leno, neuvedla jste to nejdůležitější: jakým způsobem se ve Vašem SVJ zjišťuje „počet osob bydlících v bytě“ pro účely rozúčtování služeb. Je to stanoveno buď v prohlášení vlastníka budovy, nebo ve stanovách, nebo v usnesení shromáždění.
Není-li to definováno v žádném z uvedených dokumentů, pak nepochybně platí číslo které nahlásíte Vy. Kdo tvrdí něco jiného, je povinen to prokázat.
K Vašemu dotazu na reklamaci: nemáte-li ve vyúčtování služeb uvedeno něco jiného, podáváte reklamaci tomu, s nímž jste v právním vztahu, tedy SVJ.
lake
„Není-li počet osob definován v žádném vašich dokumentů, je nejlepší nahlásit nulu.“
Perfektní reakce, ještě se jí pokusím vylepšit:
Není-li počet osob definován v žádném vašich dokumentů a současně je dána ve Vašem dokumentu hlásit počet osob, je nejlepší nahlásit, že počet osob není definován. Nulu hlásit nedoporučuji.
Dobrý den,omlouvám se,napsala jsem to chybně.Jedná se o předsedkyni samosprávy SVJ a já sama jsem majitelkou bytové jednotky do které mi naopak jednu osobu připsala a nechce mi ji odepsat.Nevím na koho se mám v tomto případě obrátit.Ještě jednou děkuji,LJ
„Jedná se o předsedkyni samosprávy SVJ…“
Vážená, opět jste to uvedla chybně, nebo jste se zapomněla zmínit, jak máte samosprávu stanovenou ve svých stanovách.
Pravděpodobně se jedná o funkci předseda výboru, nebo pověřený vlastník.
Jste-li členem SVJ, podívejte se do prohlášení vlastníka, stanov a případně na schválená usnesení o způsobu stanovení počtu osob pro rozúčtování.
Pěkný den.
Paní Leno,
píšete o „předsedkyni samosprávy“, takže jde zřejmě o budovu a byty ve vlastnictví bytového družstva.
Způsob určování osob bydlících v bytě pro účely rozúčtování služeb je nejspíše určen stanovami družstva, nebo jiným vnitrodružstevním předpisem. Seznamte se s ním. Bez znalosti tohoto předpisu Vám k tomu nic neřekneme.
Reklamace se podává zpravidla vlastníkovi bytu, kterým je družstvo. To platí, pokud v předaném vyúčtování není způsob uplatnění reklamace stanoven jinak.
lake
L.J., používáte pojem „předsedkyně samosprávy“ z toho dovozuji, že se jedná o bytové družstvo a nikoliv SVJ. Přečtěte si stanovy družstva, nadřízeným orgánem bude asi představenstvo. Jiný problém je, proč byl změněn počet osob. Pokud u Vás bydlí více osob, tak máte problém a to dost velký.
Pokud vy s počtem osob neděláte čachry, tak bych jí ....., nemá co
měnit, vy! si zajdete za správcem a nahlásíte počet! osob, po jménech jim
nic není.
Nadřízený orgán .. viz ZoVB Orgány samosprávy … nad ním je už
jen PB.
„… předsedkyně samosprávy mi samovolně změnila počet osob žijících v bytě …“
To vám někoho zastřelila?
Já vím, zasloužím mnoho minusových bodů, ale nemohl jsem si pomoci. :)
Poslední komentáře