Platba za výtah jen u osob, které ho užívají

Vložil nika70 (bez ověření), 29. Listopad 2017 - 23:40 ::

Dobrý den, mám dotaz, jestli je možné, aby za výtah platily jen ty osoby, které ho využívají. Nastal u nás problém, že lidé z 1. patra zestárli a začali používat výtah. Jenže v jednom bytě žijí 3 generace (babička, dědeček, jejich dcera a její 2 synové). A z tohoto bytu jezdí výtahem jen ti 2 nejstarší a odmítají platit za zbývající 3 členy rodiny, kteří chodí pěšky. Je možné, aby tedy za výtah platil z rodiny jen někdo? Ne tedy obecně celý byt, ale jednotliví členové? Děkuji za rady a odpovědi.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Řidič (bez ověření), 7. Listopad 2023 - 17:48

    Prosim o radu: vlastnim garazove stani (jsem spoluvlastnik jednotky garazi) v dome, kde nebydlim. Vytah z domu jede do –1. patra a nase stani je v –2.patre. Takze vytah nemuzeme vyuzivat, i kdybychom jim chteli vyjet nahoru do baraku ( vychazim garazemi ven). Budova se rozhodla vymenit vytah a chce mimoradny prispevek. Mame sanci ho neplatit, kdyz technicky nemuzu vytah vyuzit, kdyz mi do meho patra parkovani nejede? Vetsina si odsouhlasi, ze budou platit i ti, kdo nevyuzivaji nebo v baraku nebydli

    Vložil Patro (bez ověření), 7. Listopad 2023 - 18:50

    „vychazim garazemi ven“ (Vložil Řidič (bez ověření), 7. Listopad 2023 – 17:48)

    V kterém patře?

    Vložil Justitianus, 7. Listopad 2023 - 19:56

    Výtah je nová věc, neuvedená v prohlášení. Ke změně prohlášení postačí v tomto případě souhlas vlastníků jednotek s většinou hlasů.

    Je po Vás žádáno, abyste se podílel na pořízení věci, kterou nikdy nevyužijete – využívat ji mohou pouze vlastníci bytů. Proti nemravnému rozhodnutí se může VJ bránit i soudně. Ohledně možných strategií viz http://www.portalsvj.cz/…ika-jednotky.

    Vy však jste pouze spoluvlastníkem jedné jednotky. Na Váš případ se tedy vztahuje § 1131 a § 1132 o rozhodování mezi spoluvlastníky.

    Justitianus

    Vložil nika70 (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 13:17

    Děkuji vám všem za reakce. Nejradši bych vyšla vstříc všem vlastníkům bytů v rámci dobrých sousedských vztahů. Nemám ráda konflikty a dusno, tak jsem to nějak chtěla vyřešit. Jsem předsedkyní výboru SVJ, ale druzí členové chtějí, aby se platil výtah od 1. patra komplet. Tak se s tím budu muset smířit, že mě holt někteří sousedé přestanou zdravit. :)

    Vložil Misme, 30. Listopad 2017 - 13:45

    Představme si, že v 15. poschodí bydlí rodina se třemi dětmi předškolního věku. Oba rodiče zaměstnaní, uzavření, tzn. neholdují společenskému životu, dědi chodí do předškolního zařízení, rodina vlastní osobní vůz. Ráno všichni společně sjedou do přízemí, při té příležitosi vynesou odpadky, děti rozvezou do zařízení, sebe do zaměstnání. V podvečer se opět společně i s nákupy vracejí domů.

    A dále si představte v témže domě společenskou rodinu s jedním malým dítětem a malým psem (malí jsou učůranější) v 5. patře. Tatínek je na rodičovské dovolené, maminka chodí do práce. Tatínek rád vaří, nakupuje každé dopoledne čerstvé suroviny, několikrát denně venčí psa (při té příležitosti i dítě), má vysledováno, kdy listonoš přináší poštu a sjíždí ke schránce… Připočtěme jízdy výtahem jeho manželky a přátel, s nimiž se stýkají i několikrát do týdne.

    Já opravdu nevidím spravedlnost rozdělení nákladů na provoz a údržbu výtahu podle poschodí (viz příspěvek níže) nebo podle osob (realita v řadě domů). Ale ani podle bytových jednotek. Ale obýváme jeden dům a nějak se dohodnout musíme. Také si můžeme pořídit čipy a výtah naprogramovat tak, že se rozjede jen při jeho přiložení, tato data ukládat a pak složitě účtovat podle nich – upřímně, tato poslední možnost by byla pravděpodobně nákladnější než dohoda.

    Vložil dotaz (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 13:25

    Nika70, vy jste to vůbec nepochopila. Ten problém si musí vyřešit vlastnící hlasováním, ne vy osobně. Vlastníci musí rozhodnout, jak se bude služba výtahy účtovat, ne vy. Co rozhodnou, to platí pro všechny. I pro ty, co se jim to nelíbí. Copak ten výtah patří vám, že vy chcete někomu vyhovět?

    Vložil nika70 (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 13:40

    Pochopila, jen jsem to nenapsala celé. Na schůzi to všichni odsouhlasili vč. té rodiny, co teď nechce platit za své 3 spoluobyvatele. A já teď přemýšlím, jak to udělat, aby nevznikl nějaký spor. Oni to sami odsouhlasili, je jich v bytě 5 a tedy budou platit měsíčně 340Kč a to se jim najednou začalo zdát moc a začali nám chodit nadávat a vyhrožovat. Ale to vše až po schválení na schůzi. Já taky platím za 2 osoby a přitom dcera jezdí pouze se mnou, nikdy sama. A prostě to tak beru. Tak jsem jen uvažovala, jestli to zařídit nějak jinak.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 2. Prosinec 2017 - 18:46

    Shromáždění se předloží nový návrh. Výtah se osadí čtečkou a platit se bude podle počtu vydaných čipů, lhostejno kolik lidí kde bydlí a kdo z nich chodí každý druhý den pěšky. Samozřejmě se musí osvětlit shromáždění kdo zavinil investici do čipů aby mohli dotyčným poděkovat.

    Vložil x (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 13:49

    Nika, není důležité, zda to nějaká rodina odsouhlasila nebo ne a nyní s tím nesouhlasí. Důležité je, kolik procent vlastníků to odsouhlasilo. A to platí i pro ty, co nesouhlasí. Hlasování je platné, ať se to někomu nelíbí. Pokud jste předsedkyní, tak vám dělají problém základní věci týkající se společenství, nebo alespoň rozhodování v něm. Taže ten potřebný podíl při rozhodování máte a vy vymýšlíte, jak ho obejít. Raději se zamyslete, zda raději nemáte položit funkci.

    Vložil Misme, 30. Listopad 2017 - 10:34

    Úvodem jedna veselá historka „z natáčení“:

    Při revitalizaci baráku jsme vyměnili i výtah, a jak už to tak bývá, dnes už i výtahy mají „inteligenci“… a začaly se hemžit reklamace na jeho nefunkčnost, což vedlo i k projednání na členské schůzi (jde o BD). Zde vyšlo najevo, že si stěžují starousedlíci z 1. patra a jejich kámoši z ostatních pater, kteří s nimi udržují čilý společenský styk. Jenže nájemci 1. patra do té doby neplatili za výtah ani kačku a proto byl výtah instalován k provozu takovému, jak výtaháři očekávali, že je dohodnuto.

    Řešení: Výtah se přeprogramoval, umí dnes zastavit ve všech patrech, ale platíme dnes jeho provoz všichni v domě (popravdě, jak to má přízemí, nevím), a to ne podle počtu osob, ale na jednotku (bytovou).

    Vložil x (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:17

    Jaká pravidla si schálíte je pouze vaše věc, musíte u toho ale uvažovat. CO když se změní osazenstvo bytu a vy budete mít v pravidlech, že platí nějaký konkrétní člověk, tak co budete dělat? Nebo tam dáte, že platí lidí starší dejme tomu 70 let a najednou tam bude aktivní senior, který chodí zásadně pěšky a platit taky odmítne. CO budete dělat? Pravidla se schvalují tak, aby byly platné obecně. To, že se najde vždycky někdo komu se to nelíbí, to na tom nic nemění. Musí se jim přizpůsobit.

    Vložil Ladis, 30. Listopad 2017 - 10:17

    U nás platí všichni, jsme SVJ a výtah vlastně všichni spoluvlastní, tudíž se podílí na revizích a opravách svého zařízení. Jestli někdo jezdí nebo ne není důležité, to by také ti co netopí mohli chtít odříznout radiátory atd.

    Vložil Vladimir B., 30. Listopad 2017 - 10:39

    To co uvadí pan Ladis zavání neoprávněným obohacováním SVJ. Jízda výtahem je služba a tu by měl platit jen ten kdo ji využívá.Bylo dříve zavedeno doporučení hradit tuto službu až od 2 poschodí, ale to záleží na dohodě. U nás platíme za výtahovou službu podle poschodí/byt.jed­notku. Jezdíš výše, máš proto vyšší náklady na elektřinu, údržbu aj.

    Vložil zyx (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 12:26

    Naopak pravdu má pan Ladis. Výtah jako technologické zařízení je neoddělitelná součást domu a proto patří u SVJ i těm, co nejezdí. A musí se tedy spolupodílet na jeho opravách a servisu. U BD to patří družstvu, ale údržba se platí se společných peněz, takže zase platí všichni. Pouze jízda výtahem je služba a proto by měl mít výtah svůj elektroměr, kde pak můžete spotřebu rozpočítat pouze na lidí, kteří ho používají. Vaše počítání podle poschodí je taky těžko obhajitelné. Co když ti ze 6.patra taky chodí pěšky?

    Vložil tep (bez ověření), 1. Prosinec 2017 - 22:36

    Tak to platilo do 1.1.2014 a od té doby má platit § 1180 NOZ – na obnovu výtahu by neměli přispívat obyvatelé přízemí, když výtah nejezdí do sklepa. A nutit někoho, aby platil službu, kterou nevyužívá, je proti dobrým mravům odjakživa.

    Vložil asi tak (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:47

    Můžete popsat metodu, jak ty nákdy na vyšší poschodí měříte nebo určujete nebo stanovujete? To by mě zajímalo.

    Vložil Vladimir B., 1. Prosinec 2017 - 21:41

    Je za malá matematika- zašlu Vám to na Váš mail, sdělte jej na nabuko.pis@sez­nam.cz.

    1. Potřebujete k tomu počat zastávek výtahu ve výškovém profilu domu profilu
    2. Stanovíte si počet bytů, které jsou obsluhovány z příslušné zastávky a to pro každou zastávku. U nás se tato služba platí pro byty od 2p.
    3. Meřením jsme zjistili, že každá další zastávka nad první zastávkou z níž se služba /výtah/ začíná platit má větší spotřebu elektřiny o á 5%. To platí v našem domě, kde máme zastávky ob jedno patro (0, 2, 4, 6, 8). Ještě jeden zajímavý údaj : je-li např.základní náklad na zastávku ve 2 patře /to je pro nás základní náklad pro stanovení zálohy/ ve výši 40,–Kč/bj, pak další zastávky mají 42, 44, 46,–Kč/bj.

    Tyto částky jsou pak zálohově předepsáy bytům obsluhovaných z příslušné zastávky. Může být k tomu hodně námitek, ale u nás to bez problému funguje a je to blíže ke spravedlivějšímu účtování za tuto službu. Šlo by to ještě dále rozpracovat i podle osob, ale k tomu se nanašlo porozumění. Do nákladů za tuto službu účtujeme spotřebu elektřiny /samostatné měření/, dále opravy a mzdový náklad za výkon funkce dozorce osob. výtahu-dle ČSN 274002. Ostatní náklady se pak rozúčtují všem podle podílu na společ. částech domu.

    Vložil asi tak (bez ověření), 1. Prosinec 2017 - 22:37

    Děkuju, zajímavé. Vynalezli jste vlastní vědeckou metodu jak stanovit náklady a nebudu vám do ní kecat. Ale co když někdo jede např. ze 4 do 8 patra. U nás běžná věc.

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:01

    Nepíšete, na jakém základě se výtah (ne)hradí (revize, opravy, elektřina). Kdysi na to byla norma, v roce 2001 zrušena! Takže záleží na tom co bylo odhlasováno, jaké kriterium. Buď na osoby, či plochu či jinak. Takže možné to je. Vizte normy ohledně SVJ.

    Vložil Dvořák (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 6:53

    Domnívám se, že si to můžete domluvit jak chcete. Respektive jak si to odhlasuje shromáždění. Přece jste především společenství lidí a jako takové si můžete domluvit, co chcete. Zákonný rámec je až poslední možnost, když se rozumně nedomluvíte.

    Vložil Anon. (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 1:04

    Platí stanovy, potažmo pravidla rozúčtování cen služeb (pokud byla platně schválena) či prohlášení vlastníka. Musíte hledat. Nenechte se ovlivnit „kecy“ o zvyklostech dříve platných.

    Vložil All (bez ověření), 4. Prosinec 2017 - 2:28

    Předpokládám je řeč pouze o rozúčtování nákladů výtahu – spotřeba elektřiny.

    ale do kapitoly výtahu patří mimo jiné také:

    • pořízení výtahu … nějaký Mio
    • havarijní služba vyproštění osob
    • revize a inspekce
    • opravy

    U nás to máme nastavené tak, že přízemí a 1. patro neplatí náklady na spotřebu elektřiny výtahu, ale podílí se na ostatních nákladech. Zákaz používat tento výtah pro obyvatele přízemí a 1. patro nemáme.

    Variant řešení je mnoho … zde se může každý spravedlivě vyřádit, jako nejlevnější se jeví výtah úplně zrušit, kompromis pak jej provozovat pouze od cca 16 – 18 hodiny

    další metodická pomoc může být skutečnost, že hlavní jističe se nacházejí v přízemí a aspoň je lidé v přízemí nebo 1. patře nebudou mít důvod je vypínat

    dále …

    https://www.mmr.cz/…013-Sb1.pdf

    .

    a NOZ § 1180

    (1) Nebylo-li jinak určeno, přispívá vlastník jednotky na správu domu a pozemku ve výši odpovídající jeho podílu na společných částech. Slouží-li některá ze společných částí jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, stanoví se výše příspěvku i se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění této části a rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad.

    Vložil Koneček (bez ověření), 4. Prosinec 2017 - 11:42

    V citovaném metodickém pokynu ke službám se uvádí, že náklady na služby zahrnují:

    „9 Do ceny služby se zahrnují náklady na – spotřebu elektrické energie na provoz výtahu (je – li samostatně měřena), – mazání výtahu včetně mazacích tuků a olejů, – provádění drobných oprav po odborné prohlídce, – seřizovací práce, – vyprošťování osob z výtahu, – údržbu a malé opravy k zabezpečení provozuschopného stav u výtahu a k odstranění nepojízdnosti výtahu, – čištění šachty a šachetní prohlubně, – vyproštění předmětů spadlých do prohlubně šachty nebo uvízlých v kleci, – obnovu poškozených předepsaných návodů a štítků na šachetních dveřích a v kleci výtahu, – opravy svítidla v kabině vč. výměny žárovky, mikrofonů nebo jiných audiovizuálních zařízení , – nátěry kabiny, šachetních dveří a šachty, – výměnu rozbitých skel výtahu nebo šachetních dveří , – oprava malých celků pohonných jednotek (pojistky, spínače apod.)“

    A do ceny služeb se nezahrnují:

    „Do ceny služby se nezahrnují náklady na revize, střední a generální opravy výtahu (např. výměna hnacího zařízení, lan, vodících lišt, kabiny) a výdaje na modernizace a rekonstrukce výtahu (jsou součástí upravených nákladů domu a hradí se z nájemného nebo v případě SVJ budou tyto náklady hrazeny z fondu oprav ).“

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".