odpojení od centrálního výtápění
Dobrý den,
Mohla bych Vás požádat o názor týkající se tohoto problému. Jsme SVJ (16 bytových jednotek). Bytové jednotky byly vždy centrálně vytápěné (budova je z roku cca 1946). V měsíci květnu došlo u třech bytových jednotek (bez souhlasu všech vlastníků bytových jednotek) k odpojení od centrálního vytápění. Obrátila jsem se na stavební úřad, kde mi bylo sděleno, že odpojení od centrálního vytápění nelze považovat za změnu účelu užívání ve smyslu § 126 stavebního zákona, neboť se nezasahuje do nosných konstrukcí a vedení technického zařízení uvnitř budov a jejich stavební úpravy nevyžadují stavební povolení.
Domnívám se, že postup stavebního úřadu je v rozporu s energetickým zákonem č.458/2000 Sb., konkrétně s ustanovením § 77 odst. 5., kde se uvádí, že změna způsobu vytápění může být provedena pouze na základě stavebního řízení se souhlasem orgánů ochrany životního prostředí a v souladu s územní energetickou koncepcí. Současně nám odpojené jednotky sdělily, že pro ně v podstatě vyhláška č. 372/2001 Sb. neplatí, neboť je v rozporu se směrnici EU, tudíž určení výše plateb za vytápění společných prostor je otázkou dohody mezi vlastníky.
Tímto Vás prosím o vyjádření, zda-li se tvrzení odpojených vlastníků a stavebního úřadu zakládá na pravdě.
Lucie
Zákon č.458/2000 Sb. ve svém § 77 odst. 5. stanoví povinnosti odběratele tepla, kterým je SVJ nebo vlastník budovy. Toto ustanovení se nevztahuje na konečné spotřebitele (vlastníky jednotek) uvnitř odběrního místa.
Pokud jde o vyhlášku 372/2001 Sb., je celostátně platným právním předpisem a není mi známo, že by se na tom v dohledné době mělo cokoliv změnit.
Po odpojení bytové jednotky od centrálního zdroje tepla (ať už šlo o odpojení se souhlasem vlastníka domu, nebo bez souhlasu) se této jednotce bude nadále účtovat základní složka nákladů na vytápění, což je 40% až 50% celkových nákladů, rozpočítáno na jednotky podle podlahových ploch (§ 6 odst. 2 vyhlášky).
Odpojení několika jednotek (pokud přejdou na vlastní etážové topení) je tedy pro ostatní vlastníky vždy finančně výhodné, protože odpojené jednotky i nadále přispívají na úhradu společných nákladů vytápění. Nejeví se mi proto rozumné nutit je k opětovnému napojení. Nezaříznu přece slepici, která snáší zlatá vejce.
lake
„Odpojení několika jednotek (pokud přejdou na vlastní etážové topení) je tedy pro ostatní vlastníky vždy finančně výhodné“
Nesmysl. Budete platit víc, a to za dům jako celek, i každá jednotlivá jednotka.
Technik
Dobrý den, zajímalo by mě, jaký zde panuje názor co se týče rozpočítávání nákladů na teplo za situace, kdy v původně centrálně vytápěném domě si zřídilo několik bytů jiný zdroj vytápění (elektrické a plynové kotle. Podotýkám, že dále je zachována centrální soustava vytápění. Po odpojení vlastníci bytů s kotlíky zastávají názor, že se již náš dům vymyká působnosti vyhlášky č. 372/2001 Sb. (dle jejich slov metodický pokyn MMR č.j. 280203/2002–71 k vyhlášce č. 372/2001 Sb. uvádí, že vyhláška se vztahuje právě jenom na ústředně vytápěné budovy pomocí ucelené otopné soustavy, která zajišťuje vytápění a temperování domu jako celku), i když jsou centrálně vytápěny nebytové prostory /jejich garáže a sklepy/ (zdmi prostupují trubky) a neodpojené byty. A odsouhlasili si, že se na vytápění společných prostor budou podílet pouze 1%. Já se domnívám, že by měli platit min 40% (základní složku). Prosím o názor!
Pane Techniku,
je zjevné, že se v problematice neorientujete.
Byty odpojené od ústředního vytápění si budou muset topení zajišťovat samy na svůj náklad. Tyto jejich výdaje nás nezajímají. Navíc pak ještě zaplatí základní složku nákladů na vytápění všech ostatních bytů. Tato složka bude činit 40% až 50% průměrných nákladů na ÚT, vztaženo na podlahovou plochu odpojených bytů. Netuším, jak jste dospěl k závěru, že jednotky napojené na ÚT budou za těchto okolností platit víc. Opak je pravdou.
Pro ivo6:
Podíl fixních nákladů při sníženém výkonu stoupne, ovšem jde zpravidla o menší část celkových nákladů na topení. Nejvyšší položku vždy tvoří nákup tepla z centrálního zdroje, nebo palivo pro kotel. Odpojené byty však zaplatí 50% skutečných nákladů.
Pokud máte obavy z nedotápění, to přece může nastat i bez odpojení: pokud vlastník uzavře ventily na radiátorech a nechá se vytápět prostupem tepla přes stěny, zaplatí pouze základní složku 50% + 10% korekci podle vyhlášky 372/2001 Sb.
lake
„Byty odpojené od ústředního vytápění si budou muset topení zajišťovat samy na svůj náklad.“
Píšete budou muset. Odkud tato povinnost plyne neuvádíte.
„Tyto jejich výdaje nás nezajímají.“
Nejde o výdaje, ale o teplo. Dům je vytápěn jako celek. Byty nejsou od sebe tepelně izolovány.
„Tato složka bude činit 40% až 50% průměrných nákladů na ÚT, vztaženo na podlahovou plochu odpojených bytů.“
To není pravda. Již se zde řešilo.
„Netuším, jak jste dospěl k závěru, že jednotky napojené na ÚT budou za těchto okolností platit víc.“
Kupecké počty, pane lake. Pokud odpojené jednotky zaplatí o 40–60 % méně (tento údaj pro tuto úvahu přebírám od Vás), pak o stejnou částku ostatní byty zaplatí více (procentně půjde o jinou hodnotu).
František Voděnka
Pane Františku Voděnko, už jsem Vám jednou napsal, že pokud se chcete platně zapojit do diskuse (nikoliv jen prázdným plácáním), musíte znát legislativu, o níž diskutují ostatní.
- Není pravdou, že některé byty se mohou prostě osamostatnit a vytvořit vlastní společenství. Muselo by jít o samostatnou sekci s vlastním vchodem, se samostatnými rozvody plynu, elektřiny, vody a topení, včetně samostatných kotelen nebo výměníkových stanic.
- Ptáte se naivně na povinnost vytápět vlastní byt (mohou jistě doma mrznout, je-li to jejich vůle).
- Netušíte, že podle vyhlášky 372/2001 Sb. zaplatí odpojené byty základní složku nákladů a pokoušíte se mne poučovat ve věci, o níž nemáte ani zdání.
- Nejsou Vám zřejmé ani ty „kupecké počty“, jimiž se oháníte.
Čím méně kdo ví, tím hlasitěji se ozývá.
lake
Zpět do reality, prosím:
Předpokládám, že motivací vlastníka, který se chce „odpojit“ je neplatit na společné teplo (a dotápět si jiným -svým zdrojem). Tato představa je lichá – viz zde již zmíněná závazná vyhláška 372/2001 Sb – platit základní složku bude.
Tím ovšem padá motivace se odpojovat. Mnohem elegantnější je uzavřít či ztlumit termostatickou hlavici na radiátorech na minimum. Což ostatně dělají běžně některé domácnosti (a nepovažují se za „odpojené“)
Vzhledem k povinnosti hradit základní složku tak vzniká situace , že daný vlastník přispívá na společné teplo, naproti tomu jemu nikdo nepřispívá na teplo které dodá svým zdrojem tepla. Pro ostatní vlastníky je to tedy přínosné.
G.X.
G.X. napsal, že uzavírání ventilů na radiátorech je pro ostatní přínosné.
Větší nesmysl jsem zde už dlouho nečetla.
v tom případě vaše kupecké počty nestojí zanic neboť byty odpojené nemají odběr ze společného zdroje a přesto zaplatí základní složku což je nekde 40% jinde 50% tak že v konečném důsledku na tom ti jenž odebírají teplo ze společného zdroje vydělají a ti co jsou odpojeni o tato % navíc prodělají. To jsou správné kupecké počty pane a ne ty vaše. Proto jak tvrdí pa lake je to pro ty ostatní výhodné. Argument o prostupu tepla neobstojí jelikož teplo prostupuje oběma směry a uzavřít topení může i ten neodpojený vlastník.
K.
„uzavřít topení může i ten neodpojený vlastník“
To právě nemůže. Buť to vlastník chápe a dodržuje (jak je obvyklé jinde než ve Vašem společenství, pane Kalousi), nebo se mu namontují ventily, které uzavření neumožňují (to se jeví nuté ve Vašem společenství, pane Kalousi), přičemž vlastník je povinen tuto úpravu společných částí domu ve svém bytě strpět.
Bc. Peroutka
Pane Peroutko, možná že jsem viděl málo, ale ventil je k tomu, aby uzavíral. I regulačním ventilem je možno přívod tepla uzavřít. Takže namontováním ventilů problém nevyřešíte.
Jirka
„ventil je k tomu, aby uzavíral“
Přesně tak. Regulační ventil je k tomu, aby reguloval, tj. jak správně píšete, uzavíral, o rovněž tak otevíral. Vše v zájmu dodržení výpočtové teploty, kterou je vlastník bytu povinen v bytě strpět, je-li v domě centrální vytápění.
Bc. Peroutka
To byste jej ale musel v určité poloze zaplombovat. Jinak si jej uživatel bytu nastaví jak chce. Jirka
Přesně to jsem výše psal a konstrukce ventilu to umožňuje. Přesněji, nemá smysl ventil plombovat v určité poloze, ale tak, aby nešla nastavit teplota nižší než mezní.
Technický problém to není a běžně se tak postupuje, zpravidla tehdy, vyskutnou-li se v domě podobně uvažující jedinci.
Bc. Peroutka
Napsal jsem, že jsem málo viděl a rád se poučím. Jen jsem ještě myslel, že ventil má i bezpečnostní funkci. Když třeba těleso začne téci, musí se dát uzavřít.
Jirka
„Když třeba těleso začne téci, musí se dát uzavřít.“
I kdyby to bylo možné, potřeboval byste uzavřít ještě další ventil na odtokovém potrubí, který obvykle nebývá osazen.
Bc. Peroutka
Předpokládejme, že odpojené byty jsou v části budovy, která je natolik oddělená (např. světlíky, schodištěm, apod.), že k prostupu tepla do tohoto "křídla téměř nedochází? Musí i pak odpojené byty platit základní složku?
Pane Thermofysiku,
potěším Vás: stavebně oddělenou část budovy je možné podle zákona vymezit jako tzv. sekci a založit v ní společenství. Teplo (voda, elektřina, úklid ad.) je potom pro tuto sekci rozúčtováváno samostatně.
František Voděnka
Centrální vytápění je z technického hlediska jeden celek, do něhož nelze svévolně (bez projektu, odborného posouzení a následného snížení výkonu zdroje tepla a nového vyvážení otopné soustavy) zasahovat. Už se zde řešilo.
Technik
Mám k disposici písemné vyjádření stavebního úřadu, že k odpojení bytu od centrálního vytápění je třeba předchozího souhlasu vlastníka domu a žádost o stavební povolení, přičemž žádost o stavební povolení obsahuje další souhlasy příslušných orgánů.
Poslední komentáře