Novela zákona o hospodaření s energií
Zítra má vláda projednat mj. novelu zákona 406/2000 Sb. o hospodaření s energií.
Pro SVJ je tam uloženo několik povinností. Účinnost se navrhuje od 1.1.2013.
Přikládám návrh novely.
Hezký den!
Příloha | Velikost |
---|---|
ma_korn8pggg741.doc | 379.5 KB |
Dne 3.10.2012 byla publikována novela č. 318/2012 Sb.
Doufám, že již někdo připravuje novelu této novely.
Hezký den!
Pavel
Tak si listuji ST 622/4 a přemýšlím, kdy bude novelizace. Celý ST stojí na prováděcích předpisech, které ještě nejsou.
A teprve až budou, tak může zavládnout docela velké zděšení, jak se takový zákon má vlastně má plnit.
Např. § 7/4/c zní:
„SVJ zajistí při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů spotřeby tepla pro vytápění, chlazení a pro přípravu teplé vody stanovených prováděcím právním předpisem“
Měrný ukazatel je podíl GJ a energeticky vztažné plochy. Předpokládám, že jmenovatel je neměnný. Potom zbývá čitatel.
Stávající vyhláška brání přenosu nákladů na největší plýtvače s teplem, umožňuje jim naúčtovat jen 40% nad průměr spotřební složky. Připravená novela snad povolí od 2014 i 80% nad průměr. Ale protože u nás máme plýtvače i s 435%, 360% a několik 200% k průměru, tak SVJ nemá nástroj, aby omezilo plýtvání.
Na druhou stranu má zajistit nějaké vymyšlené hodnoty. Tak to asi po překročení měrného ukazatele vypnu topení. Takhle to myslel autor novely?
Hezký den!
Pavel
Asi je to pokročilou dobou, ale z přijaté novely zákona 406/2000 Sb. se mi nedaří jednoznačně odvodit, zda již od účinnosti tj. od 1.1.2013 musí SVJ podle § 7a/2/a zajistit zpracování průkazu. S ohledem na pokutu až 200 000 Kč je to poměrně závažný problém.
Ustanovení § 7a/1/c udává pozdější termíny (konec roku 2014, 2016 a 2018). Nicméně toto ustanovení lze vykládat jako nejpozději možný termín, pokud nedojde dříve k prodeji či pronájmu ucelené části budovy (jednotky).
Ustanovení § 7a/2/a/1 lze vyložit jako speciální pro případ, že dojde k prodeji jednotky. Potom by musel být zpracován průkaz již k 1. prodeji.
Že je velmi pravděpodobné, že bez ohledu na termíny v § 7a/1/c se musí zpracovávat PEN již při prvním prodeji jednotky po 1.1.2013 a při pronájmu od roku 2016, pro mne vyplývá z § 7a/7, který jako dva možné zdroje získání PEN uvádí jak odst.1) tak i odst. 2).
V tisku jsem zatím registroval jen názory, že vše začíná až od 2015 a později.
Máte někdo jiný výklad?
Hezký den!
Pavel
Platné znění novely zákona o hospodaření energií je zde: http://www.psp.cz/…xt/orig2.sqw?…
Ustanovení § 7a odst. 1 a 2 stanoví ke zpracování průkazu energetické náročnosti budovy různé lhůty podle okolností:
- průkaz se vypracuje v zákonné lhůtě, stanovené v závislosti na plošné výměře budovy,
- průkaz se vypracuje při prodeji jednotky, pokud jej již nevypracoval vlastník této jednotky;
- průkaz se vypracuje při pronájmu jednotky od r. 2016, pokud jej již nevypracoval vlastník této jednotky;
Ze znění novely plyne, že všechny případy jsou na sobě vzájemně nezávislé, takže povinnost vypracovat průkaz se hodnotí podle okolnosti, která nastala dříve.
Nová legislativní úprava má jeden háček pro období od účinnosti novely do uplynutí zákonné lhůty pro povinné zpracování průkazu: ukládá SVJ povinnost, jejíž splnění závisí na vůli jiných osob, což SVJ nemůže ovlivnit.
V tomto mezidobí SVJ dosud nemá vypracován průkaz podle § 7a odst. 1. O budoucím prodeji či o pronájmu jednotky se dozví pouze tehdy, jestliže vlastník jednotky, možný kupující či možný nájemce oznámí SVJ svůj záměr prodat/koupit/pronajmout/najmout jednotku. V takovém případě SVJ vznikne povinnost podle § 7a odst. 2 nechat zhotovit průkaz, který následně předloží. Nedostane-li však společenství informaci o pronájmu či prodeji v dostatečném předstihu, je tato zákonná povinnost pro SVJ nesplnitelná.
Další nesplnitelná a nevymahatelná povinnost pro vlastníka budovy a společenství je uvedena v § 7a odst. 2 písm. (d): „… zajistit uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazu v informačních a reklamních materiálech při [prodeji a pronájmu] ucelené části budovy“. Jedenotku prodává či pronajímá její vlastník, kterým zpravidla není ani vlastník budovy, ani společenství. Je tedy nemožné, aby tyto osoby zajistily plnění uložené povinnosti, když nemohou nijak ovlivnit obsah „informačních a reklamních materiálů“, které poskytuje vlastník jednotky.
lake
Dobrý den, zatím tedy není novela vydaná ve sbírce listin, ale to nebude dlouho trvat.
Potýkám se s pár nejasnostmi:
- Jak je to se zajištěním PEM podle §7a/1/c. Pokud SVJ spravuje panelak se třemi vchody, počítá se vztažná plocha(rozumím součet ploch bytových jednotek) za všechny vchody dohromady nebo jednotlivě?
- Není mi úplně jasné na co všechno se vztahuje § 7/6c, přesněji co všechno se rozumí pravidly pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody?
- Jaký je termín u § 7/4 povinné zařízení na registraci dodávky tepelné energie vztahuje a vytahuje se na to § 7/6c.
Dekuji Nikola T.
Nikolo,
novela vykazuje časté vlastnosti u nás přijímaných zákonů:
1)je z části vadná
2)je z části nejasná
3)zvyšuje administrativní náročnost
4)přináší náklady skupině obyvatel
Na druhou stranu přinese určitě výdělky energetickým auditorům a možná i ve stavebnictví.
Ale k Vašim dotazům. V úvodním příspěvku jsem okopíroval sněmovní tisk 622 včetně důvodové zprávy. Jiný komentář asi není k dispozici.
Dotaz 1) pokud SVJ tvoří 3 vchody tak se domnívám, že celková energeticky vztažná plocha (§ 2/1/r) se vztahuje na součet 3 vchodů.
Dotaz 2) zákonodárce ve své nekonečné moudrosti ušetřil členy SVJ, aby pátrali po tom, na co se vztahuje § 7/6/c. Toto ustanovení je totiž „mrtvé“ a nevztahuje se na SVJ. V tomto vláknu o tom psal již pan lake 28.2.2012. Na rozdíl od pana lake se nedomnívám, že si předkladatel novely myslel, že SVJ vlastní byty. V dalším textu předkladatel správně rozlišuje vlastníka budovy a SVJ jako nevlastníka. Domnívám se, že předkladateli pouze vypadlo slovo „členů“. Nikdo z množiny 282 všehoschopných na to nepřišel, pokud vůbec tuto novelu četl. V tisku jsem zachytil pouze obecné ideologické bláboly. Správně § 7/6/c měl asi znít " pro byty ve vlastnictví členů společenství vlastníků jednotek". Pak by ustanovení mělo formálně smysl. Ale důvod, proč je zákon vadný, není důležitý. Důležitý je výsledek.
Dotaz 3) §7/4 se odvolává na prováděcí předpisy, ostatně jako celá novela. Tyto prováděcí předpisy zatím nejsou. Do konce roku 2012 je přece tak daleko!
Hezký den!
Pavel
Zdá se, zákonodárci mají až nadlidskou péči o to, aby si potenciální zájemce koupil byt s co nejnižšími náklady. Tady najednou tak pečují o člověka a jinak na něj hází bobek. Houby. Hlavním důvodem je, že v budoucnu budou daně podle těch dementních nicneříkajících štítků. Aby paraziti měli další zdroje peněz, které nenávratně zmizí v černé díře.
Klaus „vetoval“ novelu
http://www.novinky.cz/…odepsat.html
Předpokládám ale, že do konce roku novela projde do Sb.z.
Hezký den!
Pavel
Převzato z www.byt-nemovitosti.cz
Energetické štítky budov
Budovy v tuzemsku budou asi muset být v budoucnu označovány energetickými štítky, podobně jako je tomu nyní u elektrospotřebičů. Předpokládá to vládní novela zákona o hospodaření energií, kterou 20.6.2012 schválili poslanci. Takzvané průkazy energetické náročnosti mají sloužit jako informace pro kupující či nájemce, kteří podle nich zjistí provozní náklady na energie. Norma, jež míří do Senátu, má vést k nižší spotřebě energií a snížení výdajů za energie.
Na vlastníky rodinných a rekreačních domů by se podle schváleného pozměňovacího návrhu hospodářského výboru neměla vztahovat povinnost nechat při jejich výstavbě a rekonstrukci vypracovat studii, zda je možné zajistit alternativní zásobování energií. Nemuseli by ani nechávat zpracovat posudek, který by doporučil postup ke snížení energetické náročnosti budovy při její rekonstrukci.
Ze zákona poslanci také vypustili možnost, aby například při pronájmu bytu si nechal průkaz vypracovat přímo vlastník tohoto bytu, a ne například společenství vlastníků. Místo toho by platilo, že průkaz pro celou budovu je i průkazem pro její součást.
Pozměňovací návrh řeší i případ, že vlastník bytu nedostane energetický průkaz. Potom by ho mohl nahradit vyúčtováním dodávek elektřiny, plynu a tepla za poslední tři roky. Dokumenty by při prodeji nebo pronájmu bytu nahradily energetický štítek.
Hezký den!
Pavel
ST 622 rychle postupuje sněmovnou. Od 4.4. je druhé čtení.
Včera HN napsaly:
http://hn.ihned.cz/…jsi-a-drazsi
V zákulisí se jedná o tom, aby nesmyslné štítky pro jednotlivé byty byly povinné od 2015 či 2016. Ale o miliardový byznys má zájem skupina energetických auditorů. Takže se musí počkat co půlmozci schválí. Evidentně netuší, ostatně jako většinou, co novela přinese.
Hezký den!
Pavel
Myslím, že celé je to dost nedotažené. Chtělo by to eneregetický štítek na každou místnost v bytě. Jenom tak lze případnému nájemci prokázat, zda majitel pronajímá byt, který kvalitně hospodaří s energií. Bóže, kde to žijeme.
Dne 13.3.2012 byla uvedená novela schválena jako ST 622 v prvním čtení. Schválena byla po výroku zpravodaje k tomuto zákonu, který řekl, že novela je nadbytečná a že je to trochu pitomost.
Zajímavý je např.
1)§ 7/4 povinné zařízení na registraci dodávky tepelné energie. Komentáře o tomto zařízení mluví jako o měřičích, já se domnívám, že budou možné i IRTN.
2)§ 7a od roku 2015 budou povinné PEN
3)§7/6/c se pokusím opravit. To psal někdo, kdo se možná vyzná v evropských směrnicích, ale kdo nečetl ZoVB
Hezký den!
Pavel
"Nemovitosti se budou muset označovat energetickými štítky
1.3.2012, Zdroj: ČTK
Vlastníci nemovitostí, které chystají k prodeji či pronájmu, budou mít od příštího roku povinnost opatřit budovy zvláštním štítkem o energetické náročnosti. Počítá s tím novela zákona o hospodaření energií, kterou včera schválila vláda. Opatření souvisí s evropskou směrnicí o energetické náročnosti budov.
Vlastníci nemovitostí, které chystají k prodeji či pronájmu, budou mít od příštího roku povinnost opatřit budovy zvláštním štítkem o energetické náročnosti. Počítá s tím novela zákona o hospodaření energií, kterou včera schválila vláda. Opatření souvisí s evropskou směrnicí o energetické náročnosti budov.
Štítky mají sloužit jako informační nástroj pro kupující či nájemce, kteří podle něj zjistí provozní náklady na energie. Nové pravidlo by také mělo vést k nižší spotřebě energií a snížení výdajů domácností a dalších subjektů za energie.
Podobné štítky nyní informují o energetické náročnosti elektrických spotřebičů. Novostavby jsou tímto způsobem označovány od roku 2009. Štítky budou na nemovitosti instalovat kvalifikovaní auditoři a jejich cena by se měla pohybovat většinou v řádu jednotek tisíc korun, bude se však lišit podle velikosti nemovitosti.
„Prostředky vynaložené na vypracování průkazu se budou lišit s ohledem na aktuální stav budovy. U starých budov se dají předpokládat náklady vyšší,“ uvedla specialistka na právo nemovitostí Ambruz & Dark/Deloitte Legal Lenka Němcová.
Odborníci očekávají, že štítkování může přinést problémy například u majitelů, kteří nemají ke svým nemovitostem všechnu stavební dokumentaci. Upozorňují také, že majitelé nemovitostí náklady na energetické označení zřejmě promítnou do nájmů či prodejních cen.
Novela zákona o hospodaření energií podle Němcové ovlivní realitní trh. „V praxi to může znamenat další finanční náklady při pronájmu nebo prodeji budovy nebo bytu,“ poznamenala.
Nové pravidlo souvisí se směrnicí EU o energetické náročnosti budov, která byla schválena v roce 2010. Podle ní by do 31. prosince 2018 členské státy EU měly zajistit, aby všechny nové budovy užívané a vlastněné orgány veřejné správy měly téměř nulovou spotřebu energie. Od konce roku 2020 se tomuto standardu budou muset podřídit všechny nové budovy."
Hezký den!
Pavel
Už bylo na čase, SVJ zatím skoro žádné povinnosti nemělo.
Ještě je třeba zavést další povinosti.
Ustanovení § 7 Snižování energetické náročnosti budov rozumně umožňuje, aby se obyvatelé domu odchýlili od předepsané vnitřní teploty v místnostech. Ale otázku je pro koho je vlastně toto ustanovení určeno.
§ 7 odst. 6 návrhu zákona:
"Pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody se nevztahují na dodávky uskutečňované
a) v rodinných domech a stavbách pro rodinou rekreaci,
b) pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku,
c) pro byty ve vlastnictví společenství vlastníku jednotek, pokud alespoň tříčtvrtinová většina hlasů vlastníků jednotek přítomných na shromáždění vyjádří souhlas s odlišnými pravidly, za podmínky nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem14) a neohrožení zdraví a majetku."
Ouředníci se tedy domnívají, že SVJ vlastní byty (!!!). Prakticky tedy je toto ustanovení nepoužitelné, protože se nevztahuje na žádné SVJ v tomto státě.
Stejným nesmyslem je, že takto si nemohou upravit vytápění vlastníci bytových domů v nichž nevzniklo SVJ, ani to nelze uplatnit v družstevních domech.
Mocipáni kradou miliardy, ale nenechají nás, abychom si doma přitopili na 24°C. My bychom si to sami zaplatili, na rozdíl od nich.
lake
Návrh novely zákona je z hlediska principů rovnosti mužů a žen zcela neutrální. To mě těší. Návrh novely zákona nezakládá žádné sociální dopady, vč. dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. To je chvályhodné. Návrh novely zákona nemá dopad na životní prostředí. Tomu nevěřím, papírování sežere několik stovek hektarů lesa. To, že je neopužitelný pro žádné svj v tomto státě vůbec nevadí. Jako člen společenstvi to kvituji s povděkem.
Poslední komentáře