Měřiče tepla a energetický štítek změna !!!
Je schopen někdo rozklíčovat to „se to nevyplatí“ pro neinstalování měřidel?
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek při projednávání v Senátu uvedl:
„Pozměňovací návrh řeší otázku z případných výjimek
z povinnosti instalovat přístroje registrující dodávku tepelné energie, a
to rozšířením zmocnění k vydání prováděcího právního
předpisu…
První otázku zvedli páni senátoři Vystrčil a Valenta, a to ve smyslu toho,
že je to zásah do vlastnických práv, že to je omezování osobní svobody.
Ano, je to tak, ale z dobrých důvodů, protože každé soukromé právo má
jedno omezení, právo jiných soukromých vlastníků. To, o čem tady
mluvíme, je férové rozpočítání mezi soukromými vlastníky, tedy
většinou, kterými jsou majitelé bytů, sdružení v SVJ. Tam je největší
problém. Menší problém je v družstvech. Čili my když zasahujeme do
něčích soukromých práv, tak jenom proto, aby byla ochráněna práva
jiných. A to je legitimní, tak je to správné.
Zároveň bych chtěl to dát do širšího pohledu. Já jsem rád, že tady
jsme na konci dlouhé cesty, která začala po revoluci, kdy nebylo měřeno
dodávané teplo, ani to, které šlo do celých čtvrtí. Postupně se
dodávaly měřáky, aby to teplo bylo pečlivě měřeno, řádně
fakturováno. A jsme na té poslední metě, aby se to férově rozpočítalo
mezi ty majitele bytů.
Chtěl bych také sdělit, že toto, prosím, vůbec není o nových domech a
bytech v nich. Tam je to vyřešené. To, co řešíme, je minulost. Řešíme
staré domy, kde to rozpočítávání je z mnoha důvodů složité.
Tím se dostávám k té vyhlášce, která by měla vyřešit ten problém,
až bude provedena ta studie. Protože je to sice, jak už tady bylo řečeno,
tak, že Evropská komise to umožní změkčit. Ale ne automaticky, musí být
provedena ta studie, která doloží, že tady existují některé typy domů,
kde je důvod neměřit. To mohu slíbit, jak jsem byl tady vyzván, že to
provedeme. Tu studii provádí ČVUT. Měla by být hotová zhruba v září.
A pokud projde tento zákon, tak ministerstvo vzápětí vydá vyhlášku.
S tím, že slíbím ještě víc. Tento zákon bude muset být novelizován
i dále, nejdéle tak zhruba za rok. Pak tu vyhlášku samozřejmě promítneme
i do toho zákona, ale v tuto chvíli to nejsme technicky schopni
udělat.“
Dobrý den,
je někde přesně definováno, co znamená „větší stavební úprava“.
Dům je postaven před r. 1947. Od 80.tých let se dělaly úpravy (nové stupačky, rekonstrukce střechy a výměna oken). Jsou tyto úpravy považovány za „větší“?
Pokud je dům postaven před r.1947 a nebyly prováděný větší úpravy, energetický štítek SVJ nepotřebuje, i kdyby se jeden z bytů prodával/pronajímal?
Děkuji
Vít
já jsem se rozhodl větší změnu chápat ve smyslu §2 odst. 1 písmeno s.) zákona 406/2000 Sb. – „větší změnou dokončené budovy změna dokončené budovy na více než 25 % celkové plochy obálky budovy“. Tedy peču jim na PENB. Podle interpretace zpracovatelů PENB je samozřejmě větší změna cokoli, třeba výměna jedné žárovky ;-), jen aby se nažrali. Často tito zpracovatelé jako větší změnu uvádějí právě výmenu výplní otvorů (česky: výmena oken). Toto však, IMO, nemá žádnou oporu z zákoně.
Páni a dámy zpracovatelé, podnikejte si, ale podnikejte fér. Zaplaťte si reklamní kampaně, přesvědčte majitele o výhodnosti mít PENB a podnikejte jako každý jiný. Mafiánské lobování si strčte … za klobouček.
Zdraví Petr
A oni zrušili i povinost mít nový PENB podle EVP a to i když se žádná změna nekoná? Nezaznamenal jsem to, ale uvítal bych to.
staarman
Hmm, teď se dívám do té novely, podle navrhnutého znění – nezrušili:-((
dívám se do novely také a jestli správně chápu, tak PENB nemusí být u těch starších budov při jejich prodeji či pronájmu, ovšem zůstává povinnost mít ho „jen tak“?
Petr
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek při projednávání v Senátu uvedl:
„Zásadní novinka, která byla navržena na základě zkušenosti
z aplikační praxe stávajícího znění, se týká povinnosti zpracovat
průkaz energetické náročnosti budovy. Novela přináší úlevu od
povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy
postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou
obou stran.
Po projednání Poslaneckou sněmovnou došlo dále k odstranění tzv.
plošné povinnosti zpracovat průkaz pro bytové domy a administrativní
budovy. Povinnost pro tyto budovy zůstává pouze v případech prodeje nebo
pronájmu, což je minimum požadované směrnicí a je již běžnou praxí ve
většině států EU.“
nakonec vypustili?
ale stejně, BD postavené 1947 a později průkaz mít musí, aby jej mohli předložit potencionálnímu kupci či nájemníku bytu, takže změna jen pro domy starší 1947:-((
staarman
Doplněk: jj zrušili
Z článku zde http://www.consultora.cz/…la-schvalena vyplývá, že zhruba máte pravdu.
Podle článku při prodeji nebo pronájmu bytu v bytových domech postavených nebo rekonstruovaných po r. 1946 má majitel 3 možnosti:
Donutit SVJ nebo BD, aby nechali štítek zpracovat pro celou budovu,
nebo nechat si vypracovat energetický štítek pro byt (PENB)
nebo štítek nedělat a nahradit ho vyúčtováním dodávek energií za poslední 3 roky (v tomto případě ale musí realitní kancelář uvést do inzerátů energetickou třídu G)
Návštěvník napsal: „… nechat si vypracovat energetický štítek pro byt (PENB)“ .
To je nesmysl. Neexistuje žádný „energetický štítek pro byt“, protože neexistuje právní definice takového pojmu; neexistují ani žádná pravidla pro vypracování takového dokumentu. Naopak podle ustanovení § 7a odst. 8 zákona č.406/2000 platí, že „průkaz zpracovaný pro budovu je zároveň také průkazem pro ucelenou část budovy včetně jednotky“.
Nesmyslné tvrzení o jakémsi štítku či průkazu „pro byt“ (který by si údajně měl nechat vlastník bytu zpracovat sám) vypustila jako první jistá úřednice Ministerstva pro místní rozvoj v roce 2012, před vydáním příslušné prováděcí vyhlášky. Po ní tento nesmysl začali bezmyšlenkovitě opisovat různí neználci. Odtud to opsal i pan Návštěvník.
lake
Tedy pokud to dobře chápu:
§7a: PENB si nemusí SV opatřit a když někdo prodává (od 1.1.16 i pronajímá byt), PENB dotyčný nahradí (podle odst. 7) vyúčtováním energií za poslední 3 roky a do soukromého inzerátu nemusí uvádět ani energetickou třídu (odst. 3 písm. c pro něj neplatí), ale realitka už podle odst. 3 písm d musí uvést do svých inzerátů třídu G
Co vy na to? Chápu to dobře?
to ale může srazit cenu bytu a hypoteticky vzato to snížení prodejní ceny by mohl prodávající právem označit jako způsobenou škodu a uplatňovat ji u SV, protože mu nedalo PENB (protože jej nemá a dělat jej nechce) a znemožnilo tak uvedení lepší energetické třídy v materiálech realitní kanceláře…
Nebo to vidím moc černě (já už vidím ty štosy žalob na stolech soudců)?
staarman
Sice mám u příspěvku 2 mínusy, ale názor mi nikdo neřekl. Prosím vyjádřete se někdo, když řeknete, že plácám bludy a opravíte mne, zlobit se určitě nebudu.
Pohodu z Ostravy přeji, co se tyče žalob neviděl bych tak tak černě ono je nutno žalovat konkrétní porušení zákona a v tom případě zase to asi nebude tak úplně jednoduché vypracovat žalobu, která by uspěla, hezký den.
Pane lake,
neuvedl jsem vlastní názor ani článek nehodnotil, ale uvedl jsem „podle článku“ a uvedl odkaz na zdroj. Je v pořádku, pokud upozorníte na jedno tvrzení atutora článku, které je podle Vašeho názoru nepravdivé.
Shrnutí zásadních změn v novele zákona o hospodaření energií je
popsáno zde:
http://vytapeni.tzb-info.cz/…reni-energii
Poslední komentáře