Fond oprav
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na vyúčtování fondu oprav. Je podle vás dostačující, když ve vyúčtování FO za období 1.1.2006 - 31.12.2006 nám pověřený vlastník pouze napíše,že zaplaceno bylo 26 108Kč, předepsáno 28 248Kč, náklad celkem 14 001Kč, vyúčtování -14 247Kč, a že uvedený přeplatek nám nebude vyrovnán, protože se jedná o tzv. nevyrovnatelné položky, které zůstávají na účtu SVJ jako dlouhodobá záloha pro investice.
Nejde nám o to, že přeplatek zůstává na účtu SVJ, domníváme se však, že vyúčtování fondu oprav by mělo být přesné i s uvedením toho na co byly peníze z FO vynaloženy. Jak by mělo vyúčtování fondu oprav vypadat? Děkuji za odpověď. Mrázková
U nás zase většinový vlastník tvrdí, že fond oprav může kdykoli na cokoli používat. Že si z něj lze dělat rezervy disponibilních prostředků pro „všechny případy“, fond oprav je prý v budovách které většinový vlastník vlastní mimo byty. Přitom zákon a stanovy mluví o přísné účelovasti fondu oprav. Kontrolní komise vše toleruje, naopak tento stav podporuje, nemáme odvolání. O nějakém vyúčtování se nám může jen zdát. Artušová
Vyúčtování tzv. „fondu oprav“ může vypadat např. tak, že vlastníci jednotek dostanou tabulku, ve které budou sloupce:
- PZ (počát.zůstatek)
- Vklady do FO
- Čerpání FO
- KZ (kon. zůstatek)
V řádcích budou uvedena jména vlastníků jednotek.
Každý z vlastníků má přehled o tom,
- kolik uhradil na zálohách na správu (nesprávně do FO),
- jak se podílí na celkových nákladech na správu (na čerpání FO),
- jaký je zůstatek jeho nevyčerpaných záloh.
To, že se nevyčerpaný zůstatek nevrací a přechází do dalšího roku, je uvedeno pouze ve vzorových stanovách 371/2004 Sb. Ve vzorových stanovách č. 322/2000 Sb. rozhoduje o nevyčerpaném zůstatku shromáždění. Záleží tedy na tom, jestli jste stanovy opisovali nebo tvořili, a pokud opisovali, tak které.
Pro sloupec „Čerpání FO“ bude vyhotoven přehled všech nákladů, které byly za rok 2006 hrazeny z tzv. FO.
Místo sloupce „Čerpání FO“ mohou být uvedeny jednotlivé druhy nákladů.
Každý vlastník má právo znát svůj podíl na nevyčerpaném zůstatku záloh na správu (FO). V případě prodeje své jednotky může promítnout zůstatek nevyčerpaných záloh do prodejní ceny.
N. Klainová
Děkuji za odpověď.Domnívala jsem se, že vyúčtování FO by mělo vypadat tak nějak podobně jako vy uvádíte.Bohužel je to poprvé za 4 roky od vzniku SVJ co jsme pověřeného vlastníka dotlačili k tomu, že aspoň něco ,,vyúčtoval". Chybí mi v něm však podrobnější popis toho, na co byl FO použit. Bohužel máme s naším pověřeným vlastníkem trápení. Je nás 32 byt. jednotek, pověřený vlastník dostává odměnu 100 000kč ročně, plus ještě 1000 kč/měs. na mobil a 8 000kč/rok na administrativu. My platíme do FO 30 kč/m2, dům je v hrozném stavu. My, kterým to není jedno, jsme v menšině. Nemůžeme vlastně nic dělat. Pověřený vlastník nás doslova šikanuje. Např. bydlí o tři patra výš, ale informace nám některým zasílá doporučeně, protože to prý je technicky obtížné nás obejít.Sama má ve společných prostorách uskladněny své věci. Jiným, kteří to při rekonstrukcích bytů potřebují, to odmítne poskytnout. Nemůžeme dělat nic, asi nezbývá, než uvažovat o odstěhování. Zdraví Mrázková
je vidět, že nespokojenost není jenom u nás ale i jinde. Já zase po naší účetní požaduji již několik let vyúčtování FO abych tak zjistil i zbytek, ale protože vede pouze jeden účet a to jak na zálohy na služby tak FO a proto je pro ni asi velice složité k rozumnému vyúčtování dojít. Jediné co je asi dobré je to, že si za to nebere takovou závratnou sumu jako Váš pověřený (povedený) účetní!!
Tomu, co jste popsala, se mi nechce věřit. Jak je možné, že 32 vlastníků jednotek toleruje tak vysoké odměny za činnost, která je pro ty, kdo odměny platí, naprosto nepřehledná a neprůkazná.
Podle mého názoru je třeba vykutáleného pověřeného vlastníka odvolat a zvolit výbor.
Držím palce! N. Klainová
K vašemu nářku na pověřeného vlastníka mám následující připomínky. Je třeba přesně vědět, co je náplní činnosti tohoto vlastníka. Jestli se jedná o původní družstvo, které zůstalo jako právnická osoba, nebo jestli bylo likvidováno. V prvním případě zmíněná administrativa za 8000/rok by byla opodstatněná (podvojné účetnictví). Dále je nutné zjistit, zda v odměně za správu je činnost nad rámec běžné správy. Tj. příprava stavebních akcí, projektová dokumentace, výběr dodavatele a inženýrská činnost. V neposlední řadě taky stavební dozor během realizace. Teprve po zjištění těchto skutečností si zjistěte, jak to chodí v jiných SVJ. Je jednoduché inkasovat za jednotku třeba 100,–Kč a potom následně fakturovat SVJ každou další činnost, nebo je možné platit paušál za všechno a další fakturace není nutná. Eva.
Dobry den, dekuji za vasi odpoved a zajem. Nase spolecenstvi vlastniku nevzniklo z druzstva. Puvodne to byly statni byty, ktere jsme privatizovali a potom zalozili SVJ. V odmene za spravu nemuze byt odmena za cinnost nad ramec bezne spravy, protoze se zadne stavebni upravy ani cinnosti neprovadely a neprovadi, protoze jsme udajne zadluzeni diky tomu, ze se v dome pred 2 lety vymenili okna (doposud nikdo nevime, kolik to stalo, jaky byl uver a jak dlouho to budeme splacet)a stoupacky.V dome je neporadek, zdi jsou omlacene, stare dvere pocmarane,prokopnute dvere atd. Nema vubec zadnou koncepci, dle meho nazoru je to pro ni pouze vic nez dobra zivnost. Tu castku 8 000kc na administrativu, to nam poslala pisemne, ze je to na papiry. Co se tyka naplne cinnosti povereneho vlastnika, pisemne jsem zadala aby nam sdelila, co je jeji naplni prace. Proste to neudela a ignoruje nas. Nemohu vubec pochopit lhostejnost vetsiny nasich sousedu. Vim pouze to, ze se musim prizpusobit ostatnim a nebo se odstehovat.Mrázková
Doporučuji pověřeného vlastníka v případě, že s ním nejste spokojeni odvolat. V případě že většina na jeho odvolání nemá zájem. Musíte se jako majitel VBJ bránit sám.Zálohy, které platíte je Vám povinen ze zákona vyúčtovat. V případě, že to odmítne po poradě s právníkem je přestaňte platit. To ho snad donutí jeho povinnosti plnit.
S pozdravem Fanda
Skutecne vetsina vlastniku nema zajem na odvolani povereneho vlastnika. Bojim se samozrejme prestat platit zalohy na FO. Jeste jednou k tomu vyuctovani. Mam pravo vedet podrobne, na co byly prostredky FO vynalozeny? Tim ,,podrobne" nemyslim presne na korunu, ale aspon orientacne v tisicich? V podstate se dovime pouze kolik bylo vlozeno a kolik zustalo. Dekuji za radu. Zdravi Mrázková
Paní Mrázková,
právo na informace, jak bylo naloženo s prostředky zálohově poskytnutými Vámi i ostatními vlastníky na správu domu, máte ze zákona.
§ 15 odst. 4 ZoVB stanoví: Pokud vznikla právnická osoba (§ 9), jsou finanční prostředky zálohově poskytnuté vlastníky závazkem právnické osoby vůči vlastníkům jednotek…
SVJ v zastoupení pověřeným vlastníkem má tedy závazek
- buďto peníze vrátit,
- nebo je řádně vyúčtovat.
Tato povinnost se týká jak záloh na služby, tak záloh na správu (do tzv. „FO“).
Vyúčtování musí vycházet z účetnictví a musí tedy být provedeno s přesností na haléře, ne na tisíce korun.
Některé informace, např. o výši nesplaceného úvěru, o dalších pohledávkách a závazcích, ale i o nákladech podle druhů, se dají zjistit z účetní závěrky.
Mezi základní povinnosti pověřeného vlastníka patří předkládat každoročně shromáždění vlastníků ke schválení účetní závěrku SVJ (rozvahu, výkaz zisku a ztráty a přílohu).
N. Klainová
Poslední komentáře