Cejchování vodoměrů

Vložil Anonymous, 16. Říjen 2009 - 10:44 ::

Dobrý den,

rád bych se zeptal, kdo má za úkol kontrolovat správné cejchování vodoměrů (zda společnost, která se stará o náš dům, či předseda SVJ), a zda je povinnen nám ukázat správné dodržení termínu cejchování vodoměrů (4SV/6TUV let). Máme v domě o 32bytových jednotkách systém TRASCO, který je naprosto nespolehlivý a nefukční a máme velký nárůst za TV,V a T během jednoho roku o více jak 1000procent, což se mi zdá zvláštní. Mám podezření na špatný patní vodoměr. Děkuji za radu

Martin K.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil All (bez ověření), 3. Srpen 2011 - 3:50

    Napr v ceniku CMI http://www.cmi.cz/index.php

    jsou nasledujici polozky:

    vodoměr-st.voda do pr.20m3/h – metrologický výkon 42 Kc

    vodoměr-tep.voda do pr.20m3/h – metrologický výkon 72 Kc

    Ceny jsou s DPH pro rok 2011

    Vložil anon (bez ověření), 3. Srpen 2011 - 17:00

    Ano, ale on musí někdo ten vodoměr sundat, zabalit, odvézt, přeměřit, zabalit, odvézt, namontovat.. A to vše dohromady prostě stojí víceméně stejně jak nový vodoměr.

    Předseda

    Vložil lake, 16. Říjen 2009 - 11:27

    Bytové vodoměry
    Metrologicky ověřené vodoměry ("cejchované") mají na sobě rok ověření. Hledejte plombu nebo samolepku. Platnost ověření je 4 nebo 6 let, počítáno od 1. ledna roku následujícího po roce v němž proběhlo ověření.

    Hlavní (fakturační) vodoměr
    Výbor SVJ nebo správce má kontrolovat každý měsíc stav při odečtu, nebo podle dodavatelské faktury vodárenské společnosti. Podezřelá odchylka směrem nahoru je důvodem pro okamžitou reklamaci a žádost o dodatečné ověření fakturačního vodoměru.
    Při oprávněné reklamaci se vrací pouze částka za poslední fakturační období, obvykle tedy 1 měsíc. Při neoprávněné reklamaci platí SVJ montážní práce a ověření.

    lake

    Vložil rivr, 4. Leden 2011 - 5:41

    pokud projde doba platnosti vodoměrů (z viny Výboru, který se nestará o nic) – jak se bude fakturovat spotřeba (nikoho alespoň u nás to významně nerozčiluje, protože to je údajně plná odpovědnost Výboru – bohužel mám za to, že reálně vymožitelná je fakticky nulová).

    Dalo by se nějak uplatnit, že spotřeba v období neplatného cejchu nebude fakturována mně jako Vlastníkovi ale SVJ (a tedy poměrově zaplatí moji spotřebu ostatní – kterým nevadí že máme neplatné vodoměry (z hlediska cejchu))? (např.dám písemně Výboru na vědomí jaký stav je měřidla k datu skončení cejchu a do výměny a zapsání nového stavu) ?

     rivr

    Vložil Martin K. (bez ověření), 16. Říjen 2009 - 14:00

    Dekuji Vam za radu.

    Martin K.

    Vložil Kostas, 16. Říjen 2009 - 12:51

    Mohli bychom si jako vybor pri vymene vodomeru tyto uschovat a nechat si je precejchovat sami a tim meli pro dalsi vymenu overene nebo to musi udelat jen firma.diky

    Vložil lake, 16. Říjen 2009 - 15:09

    Pane kostasi,

    Podívejte se do telefonního seznamu, nebo přes Google, a najděte si nejbližší metrologické středisko. Zeptejte se na ceny ověření a pak je porovnejte s cenami instalatérských firem, které dodávají vodoměry s montáží.
    Můžete volit mezi novým a repasovaným vodoměrem (montáž výměnným způsobem).

    lake

    Vložil Kostas, 16. Říjen 2009 - 17:46

    Pan lake mne pochopil…dekuji ,jnj to je samozrejme dobry napad-porovnam a potom se rozhodnem.Ptal jsem se hlavne jestli to nahodou nekdo jiz takto neudelal.S poz­dravem

    Vložil vladislav, 18. Říjen 2009 - 8:20

    Naše SVJ má smlouvu s firmou,která zajišťuje 2× ročně stavy vodoměrů na TUV i SV a lx ročně stav poměrových měřidel na teplo.Součástí smlouvy je i povinnost této firmy,že „hlídá“aby vodoměry na TUV a SV byly řádně cejchované.Proto firma sama od sebe do domu dává upozornění,že tehdy a tehdy příjdou vyměňovat vodoměry.Tím máme po starosti a každý vlastník má zaručeno,že má platný vodoměr.Ještě se nám nestalo,že by některý vlastník výměnu odmítl,nebo neumožnil.Platbu za výměnu provádíme převodem z účtu za všechny vlastníky.Podle mého názoru je toto řešení velmi výhodné.Ještě dodatek,stejná firma nám provádí písemné roční vyúčtování záloh za teplo,TUV a SV na každý byt,rovněž součástí uváděné smlouvy.

    Vložil Vlastimil (bez ověření), 16. Říjen 2009 - 13:05

    Pokud máte oprávnění pro činnost autorizovaného metrologického střediska, můžete cejchovat sami.

    Vložil Esvejecko, 28. Červen 2011 - 8:20

    Dobrý den, mám jeden dotaz ohledně cejchování vodoměrů. Dle prohlášení vlastníka v našem paneláku náleží vodoměry SV a TUV k bytové jednotce a jsou tak majetkem jednotlivých vlastníků bytové jednotky. Jak v takovém případě řešit povinné 4 resp. 6ti leté cejchování?? Má to zaplatit celé výbor z peněz společenství nebo každý sám za sebe? Co když někdo odmítne výměnu resp. cejchování vodoměru zaplatit? Jsou někde uvedeny sankce, pokud se lhůty pro ověření nedodrží?? Jak případně měřit tomu, kdo odmítne ve svém bytě za své peníze cejchování vodoměru?? Předem dík za odpověď.

    Vložil lake, 28. Červen 2011 - 9:36

    Nejde o "cejchování", ani o kalibraci, nýbrž o používání metrologicky ověřených vodoměrů.

    Jak financovat vodoměry:
    Jsou-li vodoměry ve vlastnictví vlastníků jednotek, může se jimi SVJ zabývat pouze pokud s tím všichni vyjádří souhlas. Finančně korektní postup je účtovat každému vlastníkovi jednotky částku za vodoměry a práci za jeho jednotku. Nelze náklad rozúčtovat podle spoluvlastnických podílů. Nejde totiž o společné technické zařízení domu, nýbrž o SLUŽBU, kterou SVJ zajišťuje všem nebo některým a přeúčtuje jim skutečné náklady.

    lake

    Vložil rivr, 10. Listopad 2011 - 12:59
    cit.(): „…Finančně korektní postup …“
    Mohu se zeptat zda nový vodoměr, který je instalován před datem ukončení „provedeného ověření“ výměnou za starý, musí mít „ověření“ v roce kdy je instalován (dle nějakého §§ ?), nebo např. mohou být nakoupeny vodoměry třeba v r.2012 („suší“ se ve skladu Správce) a instalovány až v r.2015 (ověření by tedy skončilo v r.2017) a Vlastníkovi vyúčtovány v r.2016 za nákupní cenu z r.2012 bez ohledu na to, že bude moci vodoměr využívat JEN do „ukončení ověření“ – tedy jen 40% doby po kterou múže být používáno za účelem rozpočtu vody v SVJ ??

    premisy:
    • vodoměry jsou dle „prohlášení“ – součástí jednotky – tedy Vlastníka
    • SVJ měnilo vodoměry přestože část Vlastníků byla proti a část se neúčastnila hlasování vůbec
    • SVJ vyměnilo oba vodoměry – přestože důvod k výměně byl jen jen pro jeden. Nakoupilo ale celou dodávku a vodoměr tedy nyní na Vlastníka který s instalací nesouhlasí – „čeká“ a tím že si jej nechá instalovat až před skončením ověření starého se sníží „doba pro používání“ nového
    …snad to dává smysl…

    rivr

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 10. Listopad 2011 - 13:52
    • pokud se týče sušení ve skladu, je to asi možné, ale na délku kalibrace to nemá vliv – tedy skončí ve vyznačeném roce, nikoliv 5 let po nainstalování.
    • Fakturovat by se podle mně měli v roce, kdy byli zaplaceny (jinak je musíte financovat úvěrem a platit úroky do splacení.
    • vyměnit vodoměry dříve dává smysl – nám vychází cena za montáž srovnatelná s cenou kalibrace (a nemusíme každé dva roky do bytů kvůli výměně) – a teď je to jedno od 1.1. je doba sloučená pro obě vody na 5 let)

    zpochbňování výměny vodoměrů může dospět do velmi nebezpečné podoby (finančně) – pokud vyjdu z vašich premis – vlastníci nezkalibrují (jsou jejich a nemusí) – pak se účtuje podle počtu nahlášených osob – a pak budete rozúčtovávat vodu „na dveře“ tedy stejný paušál na každý byt, protože v našem 180 bytovím domě máme 36 bytů, kde je hlášena víc než jedna osoba (a to máme naštěstí schváleno z první schůze, že minimum je 1 hlášená osoba) jinak by si spotřebu vody v domě rozdělilo 80 idiotů, co se nahlásilo.

    Vložil lolek (bez ověření), 11. Listopad 2011 - 3:19
    • cit.„…pokud se týče sušení ve skladu, je to asi možné…“
      • to že skončí jejich ověření v uvedeném r.2017 je zcela jasné (§7/2a Vyhl.262/2000)
      • podle mne jde neoprávněný nákup „kazícího se zboží“ – stanovená měřidla jsou v tomto případě „zelenina“ se spotřební dobou 5-let od data dle §7/1. Pokud si „ji“ chce Výbor u Správce „usušit“ – pak si „ji“ také musí sám sníst.

    • cit.„…Fakturovat by se podle mně měli v roce…“
      • pane „Jaroslav Jaroslav“ fakturují se pokud se nakoupí a to dodavateli. Nijak to nesouvisí s žádným úvěrem.

    • cit.„…vyměnit vodoměry dříve dává smysl…“
      • ale pouze tomu kdo měřidla prodává. Z jeho pohledu bude dobré měnit měřidlo každý rok. Jinak to smysl nedává

    • cit.„…teď je to jedno od 1.1. je doba sloučená…“
      • ..ale jen pro měřidla také instalovaná také po 31.12.2011

    • cit.„…vlastníci nezkalibrují (jsou jejich a nemusí)…“
      • nesmysl. Měřidla jsou tu proto aby se podle nich měřilo (§3/3a zák.505/1990). Jestli máte „usnesení“ že PAK fakturujete Vlastníkovi podle počtu osob je Vaše pravidlo ve Vašem SVJ a nikoli obecně. → §13/7 ZoVB

    lolek

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 11. Listopad 2011 - 8:40

    jen dvě poznámky

    • původní dotaz zněl, kdy se dají vodoměry do vyúčtování vlastníkům (vyfakturují) podle mně v roce, kdy se nakoupí-jinak je VSJ úvěruje vlastníkům.
    • pokud měřidlo není zkalibrováno (nemá platnou kalibraci) není ho možné použít pro provedení vyúčtování (pod sankcí 1 milion korun – viz zákon o metrologii zák.505/1990 § 23 – 2a
    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 28. Červen 2011 - 9:06

    co se napřed podívat do sekce legislativa, vyhláška 372. tam jsou i sankce, pokud neumožníte odečet, či nemáte zkalibrováno. (trojnásobek průměrné spotřeby atd.) podle metrologického úřadu (co mají na webu) je jedno, kdo vodoměry vlastní – aby je mohlo SVJ použít pro výpočet spotřeby, musí být platné. pokud to necháte na jednotlivých vlastnících může to skončit fiaskem, ale potkal jsem se obojím.

    • Výbor objedná firmu (udělá výběrové řízení) a nabídne 3 termíny, kdy firma zajistí výměnu, a náklad se dá do účetnictví domu.
    • Výbor vybere firmu, dá vlastníkům tel. číslo a vlastník zavolá, objedná, zaplatí a doloží SVJ, že má zkalibrováno. (při 190 majitelích a 650 vodoměrech – ne právě schůdná cesta)
    Vložil lake, 3. Srpen 2011 - 7:38

    Jaroslav Jaroslav napsal: „… vyhláška 372. tam jsou i sankce, pokud neumožníte odečet, či nemáte zkalibrováno. (trojnásobek průměrné spotřeby atd.)“

    Pan Jaroslav se mýlí, pokud jde o „kalibraci“. Plete dohromady dvě různé věci.

    • Ustanovení vyhlášky 372/2001 Sb. o náhradním určení spotřeby (trojnásobkem průměru) bude uplatňovat SVJ vůči konečnému spotřebiteli pouze tehdy, „neumožní-li (…) instalaci vodoměrů, nebo přes opakované prokazatelné upozornění neumožní jejich odečet, nebo je ovlivní,“. O „kalibrování“ zde není ani slovo.
    • Při použití měřidla, které není metrologicky ověřeno (Jaroslav nesprávně píše „zkalibrováno“) je vyloučeno uplatňovat vůči vlastníkovi jednotky postup podle vyhlášky 372/2001 Sb. Postih v tomto případě uplatní Český metrologický institut vůči té osobě, která poskytuje službu „dodávka vody“ a použila při tom neověřený vodoměr.

    Tedy při použití neověřeného vodoměru bude postiženo SVJ, nebo bytové družstvo, nikdy však vlastník jednotky. To platí bez ohledu na to, kdo je vlastníkem neověřeného vodoměru. Nepůjde o postup podle vyhlášky 372/2001 Sb., nýbrž podle zákona č. 505/1990 Sb. o metrologii a právnickým osobám se za tento správní delikt uděluje pokuta.

    lake

    Vložil Jiří Hrdinka (bez ověření), 19. Květen 2014 - 13:35

    Pane Lake zase si vymýšlíte.

    Přečtěte si znovu zákon 505/1991 §23 – Pokuty subjektům. Ty milionové pokuty tam slibují víceméně zkušebnám a dovozcům měřidel v případě nějakého falšování certifikačních značek nebo dovozcům za uvádění na trh neschválených typů bez ověření. Nikde se nepíše, že by to schytala SVJ nebo bytová družstva, když mají prošlé ověření nebo ztrhané plomby, zkrátka neověřená měřidla.

    A sám víte, že SVJ a BD bez zisku nejsou schopna pokuty platit. Nemají na ně fondy. O těch jste psal nedávno.

    A pro měřidlo bez ověření klidně použijte 372/2001,§5, odst.9 bez navýšení trojnásobku v odstavci 7.

    A hlavně už nás neděste, pak v noci nespím …

    Vložil lake, 19. Květen 2014 - 14:09

    Pane Hrdinko, buď nejste schopen porozumět jednoduchému textu v češtině, nebo zde jen provokujete. Zákon č.505/1990 Sb. o metrologii obsahuje sankci za použití nepvěřených měřidel:

    505/1990 Sb. § 23 Pokuty subjektům
    (1) Úřad může uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč subjektu, který (…)
    b) použil stanovené měřidlo bez platného ověření k účelu, pro který byl předmětný druh měřidla vyhlášen jako stanovený; (…).

    lake

    Vložil Anonymous11 (bez ověření), 3. Srpen 2011 - 12:43

    pokud si majitel nenechá zkalibrovat (ověřit) – a vodoměry jsou ve vlastnictví majitele bytu. Má SVJ při vyúčtování postupovat jak ?? – jako by vodoměry nebyli odečteny, odhadem, průměrem ??

    děkuji

    Vložil 566a567, 28. Červen 2011 - 18:51

    Dobrý den!

    Nojo, Jaroslave, ale je fakt nutné a obecně „povinné“, aby i bytové vodoměry byly kalibrovány?

    Vždyť potom tohle chtít po vlastnících, jaxprávně poznamenáváte, je takřka předem fiasko.

    Sami jedeme na bytové vodoměry bez kalibrace (tedy kalibrovány byly asi před 12 lety) a nějak nevím, zda by to bylo opravdu nutné naní opakovat…

    Japa se k tomu stavíte? Já totiž odečty v taqelkém měřítku na krku nemám. Ale jaká je pravděpodobnost, že některé budou vadné? Třeba procentuelně?

    Díky!

    Filip, Praha 42 – POSTOLOPRTY, 566a567@seznam.cz

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 29. Červen 2011 - 7:29

    Jak se k tomu stavím já je nepodstatné, podstatné je, jak se k tomu staví metrologický institut – pokud shrnu níže uvedené stanovisko – pokud se nastěhuje šťoura, a práskne vás – dostanete milion pokutu (kterou SVJ vysoudí s velkou pravděpodobností na výboru – vědomě způsobil škodu) – to riskovat v žádném případě nehodlám. Stanovisko z jejich webu :

    vodoměry Bytové vodoměry j s o u stanovená měřidla ve smyslu § 3 zákona o metrologii č.505/1990 Sb. a vyhlášky č.345/2002 Sb. v jejich platném znění, a proto p o d l é h a j í povinnému (následnému) úřednímu ověření.

    S008
    Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů, je jedním z legislativních nástrojů, které řeší ochranu spotřebitele, a to v tomto případě správností měřidel a měření. V souvislosti s tím specifikuje zvláštní kategorii měřidel, stanovená měřidla, tedy měřidla, která MPO stanoví vyhláškou k povinnému ověřování a ke schvalování typu s ohledem na jejich význam pro účely uvedené v § 3 odst. 3 tohoto zákona, mezi něž patří i závazkové vztahy (prodej, poskytování služeb …). Jestliže je tedy měřidlo používáno k účelům podle § 3 odst. 3 zákona a zároveň je uvedeno ve vyhlášce MPO č. 345/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jedná se o stanovené měřidlo. Z toho vyplývá, že při účtování dodávané studené i teplé vody je třeba používat platně ověřené vodoměry. Tato povinnost se týká právnických osob, fyzických osob podnikajících a orgánů státní správy. Stavební bytové družstvo či Sdružení vlastníků bytů je takovým subjektem, pro který je zákon o metrologii závazný. Obvyklé uspořádání měření v bytovém domě spočívá v tom, že: 1) dodavatel vody (vodárna) účtuje vlastníkovi bytového domu (SBD) dodanou vodu podle údajů tzv. patního vodoměru a následně 2) vlastník bytového domu rozpočítává takto vzniklé náklady v poměrech množství protečené vody naměřených bytovými vodoměry a ty účtuje vlastníkům bytových jednotek. Při tomto uspořádání jsou stanovenými měřidly jak patní vodoměr, tak bytové vodoměry a musí mít platné ověření podle zákona o metrologii. Uživatelům stanovených měřidel však zákon v § 18 stanovuje i další povinnosti, a to vést seznam stanovených měřidel v používání, která podléhají následnému ověřování, a předkládat je k ověřování. Uživatel měřidla, který použil bez platného ověření měřidlo k účelu, pro který byl předmětný druh měřidla vyhlášen jako stanovený, porušil zákon o metrologii a podle jeho § 23 odst. 1 písm. b) mu může ÚNMZ uložit pokutu až do výše 1 mil. Kč. Zda je ověření platné se pozná především podle toho, že na měřidle je umístěna úřední značka v podobě plomby nebo samolepicího štítku, jejíž podoba odpovídá vyhlášce č. 262/2000 Sb. ve znění vyhlášky č. 344/2002 Sb. (a též ji najdete na webových stránkách ČMI). Součástí této úřední značky je dvojčíslí ? poslední dvojčíslí roku, v němž bylo provedeno ověření vodoměru. Lhůta platnosti ověření vodoměru, která v případě vodoměrů na studenou vodu činí 6 roků, v případě vodoměrů na teplou vodu 4 roky, se počítá od 1. ledna roku následujícího po roce ověření. Tedy když je dvojčíslí např. 00 a jde o vodoměr na studenou vodu, počítá se lhůta od 1.1.2001 a platí do 31.12.2006, pokud neskončí předčasně z důvodů uvedených v § 7 odst. 2 vyhlášky MPO č. 262/2000 Sb. v platném znění. Aby však byly vytvořeny předpoklady pro správné měření, nestačí u řady měřidel, včetně vodoměru, platné ověření měřidla, ale je důležitá i jeho správná montáž v souladu s platnými předpisy a pokyny výrobců. Proto zákon o metrologii v § 19 stanovuje, že výrobci, opravci a subjekty provádějící montáž stanovených měřidel (míněno ve smyslu instalace do místa používání) podléhají povinné registraci u ČMI. Zda je subjekt k příslušné činnosti, např. montáže vodoměrů, platně registrován, se můžete ve dozvědět na ČMI. Jestliže však montáž stanoveného měřidla byla provedena subjektem bez platné registrace ve smyslu § 19 zákona o metrologii, vystavuje se takový subjekt nebezpečí uložení pokuty dle § 23 odst. 1 písm. d) zákona o metrologii ve výši do 1 mil. Kč.

    Pokud je srovnávána indikace patního vodoměru se součtem vodoměrů bytových prakticky vždy je zjištěn větší či menší rozdíl. tento rozdíl je způsoben mnoha vlivy, mezi něž patří zejména vliv:

    – rozdílných skutečných individuálních chyb jednotlivých vodoměrů,

    • skutečnosti, že bytový vodoměr nemusí indikovat minimální odběry způsobené například protékáním rezervoárů klozetů,
    • rozdílných okamžiků odečtů indikací patního i jednotlivých bytových vodoměrů,
    • případné nesprávné montáže (některých) bytových vodoměrů,
    • případných úniků a nelegálních odběrů v domovním rozvodu.

      Pokud však rozdíl mezi indikací patního vodoměru a součtem indikací bytových vodoměrů je větší než 25 % hodnoty indikované patním vodoměrem, přičemž byly vyloučeny neměřené odběry a nesprávné montáže (posouzeno kvalifikovaným registrovaným subjektem, nejlépe jiným, než který vodoměry instaloval) a odečty byly provedeny v úzkém časovém období, může být tento rozdíl způsoben nesprávnými metrologickými vlastnostmi používaných vodoměrů a doporučujeme si vyžádat jejich ověření podle § 11 odst. 4 zákona o metrologii.

      Právní úprava metrologie neřeší, jakým náhradním způsobem se stanoví úhrada za dodanou vodu v případě, že bylo používané stanovené měřidlo nesprávné. To řeší např. legislativa v gesci Ministerstva zemědělství. Jednoznačně však použití měřidla bez platného ověření k příslušnému účelu a montáž stanoveného měřidla bez platné registrace jsou významným porušením zákona. zpět na začátek

    Vložil Jiří Hrdinka (bez ověření), 19. Květen 2014 - 13:17

    Pane Jaroslave,

    vaše citace problematiky je obšírná, ale docela tady strašíte lidi. Ty pokuty se udělují podnikatelům s vodou například Veolii, PVK, pokud užívají neověřené vodoměry fakturační. Jak byste vymáhal ze SVJ nebo BD milion pokuty, když ze zákona nesmějí podnikat (a mít zisk) a ze zákona fondy na pokuty tvořit nesmí. To je dost na palici, nemyslíte ?

    Bytové vodoměry jsou jen „podružné“ a když si na shromáždění schválíte jiný způsob rozúčtování bude platit.

    Pokud máte neplatné (zpochybněné) měřidlo, použijte Vyhlášku MMR 372/2001 Sb. §5, odst. 9) … průměrná spotřeba v objektu připadající na 1m2 podlahové plochy bez navýšení. A nezaměnit se sankcí v odstavci 7) !!!

    Vložil Jaroslav Jaroslav, 19. Květen 2014 - 13:45

    ještě jste se nepotkal s domem, kdo to „prudič“ dotáhl k soudu a v situaci o které píše diskutující o několik příspěvků výš „používáme 12 let neověřené vodoměry“ padla pokuta – ta se rozpočítá na podíly, a ty se zaplatí (nebo vymůžou) na vlastních jednotek ?? – za závazky SVJ ručí majitelé jednotek ze zákona.

    Vložil Karloss (bez ověření), 11. Listopad 2011 - 18:14

    Dobrý den, byly nám nabídnuty vodoměry EMBRA. Má s nimi někdo zkušenost? Pořídit si je nebo hledat jinou značku? Děkuji za radu Karloss

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".