Jaký bankovní účet?
Nabídka bankovních účtů je nepřehledná a výběr nesnadný.
Že by mělo být vedení a běžné užívání zdarma bez podmínek je zřejmé a většina bank takový účet nyní nabízí, i pro právnické osoby (SVJ). Bezpoplatkové účty se zde už dostatečně řešily. Jaké jsou další požadavky? Tam se požadavky mohou lišit. Oceňuji:
Zasílání výpisů z účtu e-mailem. Tedy zaslání výpisu jako přílohu e-mailu, nejlépe s elektronickým podpisem banky, nikoliv pouhého odkazu (který může časem zmizet) ke stažení výpisu a nebo uložení výpisu do internetového bankovnictví. Navíc požaduji, aby bylo možné žádat výpis i nezaheslovaný (na riziko uživatele s tím, že e-maily si ochrání uživatel sám).
Historii transakcí dostupnou ve webovém bankovnictví od založení účtu a nejlépe i po uzavření účtu. Historie mizející po několika měsících je bezcenná. Některé banky dělají navíc ten naschvál, že po přijetí žádosti o uzavření účtu znemožní k účtu přístup, takže se uživatel nedostane k transakcím mezi dnem žádosti o uzavření účtu a dnem uzavření účtu (řekněme poslední měsíc).
Možnost filtrace transakcí podle různých kritérií, např. podle účtu protistrany. Ku podivu ani tohle není u všech bank samozřejmostí. Umožňuje vyfiltrovat např. odešlé platby ve prospěch SVJ (a nebo naopak od SVJ došlé).
Kompetentní a profesionální pracovníci v kamenné pobočce. Na pobočku se nyní příliš nechodí, nepožaduji poboček mnoho, ale když už se tam jde, nechci slyšet, že musím na „svou“ pobočku, na pobočku, kde jsem zakládala účet, a nebo mluvit se specialistou, který je přítomen každé liché úterý od 8–10, pokud zrovna není někde jinde. Některé banky měly (stále mají?) pouze jakési kiosky v obchodních centrech snad s brigádníky, kde nebylo možné nic vyřídit, ač tam byl „pracovník banky“ přítomen. U jisté banky mám podanou žádost, která nebyla deset let vyřízena a není vyřízena dosud (tj. ani zamítnuta, prostě žádná odpověď.) Jiný pracovník mi nyní nabídl investiční zlato prodávané jeho společností, po té, co z banky odešel a údaje klientů si vzal s sebou.
Hromadná šablona plateb. Hodí se u na sebe navázaných opakujících se plateb, které chci aby se buď provedly všechny, nebo žádná.
Demoverze internetového bankovnictví.
Nepřítomnost nerovných ujednání typu písmenost se pokládá za doručenou třetím dnem od odeslání obyčejnou poštou nebo vrátí-li se písemnost jako nedoručitelná, banka přestane další písemnosti zasílat a bude je ukládat na dobu tří měsíců na adrese svého korepondenčního centra v Opavě, po té je skartuje, nebo banka může jednostranně měnit sjednanou smlouvu – tohoto není možné dosáhnout u žádné banky, takže je to v tuto chvíli moje nedosažitelné přání.
To co požadujete mi přijde jako hledání svatého grálu. Obecně si jen trochu protiřečíte – chcete profesionální služby a lidi, ale zdarma a bez podmínek – to ne vždy funguje (paradoxně toto jakž-takž funguje jen u bank, zkuste toto v jiných odvětvích…).
Zasílání výpisů e-mailem – chápu, ale musíte chápat i vy, že z pohledu bezpečnosti dnes zasílat nezašifrovaný / nezaheslovaný výpis e-mailem je riziko (to není jen o ochraně emailu u příjemce, ale i o přenosu emailu který je rizikový – nuž, starý protokol).
Historie transakcí a filtrace – pouze požadavek na pohodlí, ale na tomto bych netrval – nic vám nebrání si z (měsíčních) výpisů postupně „nakrmit“ vlastní přehled (excel tabulka, vlastní databáze, …) a tam si pak volně filtrovat podle čeho jen chcete a za jakékoliv období, případně s tím dále pracovat jak jen chcete. Nebo počkejte, až s takovými službami přijdou jiné (i nebankovní) subjekty (díky směrnici PSD2) – jen to možná nebude zadarmo. Požadavek na dostupnou historii při požadavku na uzavření účtu – to je docela logicky komplikované, zejména pokud banka nemá jen možnost „read-only“ přístupu.
Profesionální pracovníci – přeji hodně zdaru :) navíc každý má trochu jiné nároky a hodnocení, nelze objektivně posoudit :) K tomu „Jiný pracovník mi nyní nabídl investiční zlato prodávané jeho společností, po té, co z banky odešel a údaje klientů si vzal s sebou“ – je na vás, zda podat rovnou trestní oznámení, nebo podnět na ÚOOÚ, „řešitelné“ to je.
Hromadná šablona plateb – dáte příklad takových navázaných a opakujících se plateb? Ale i tak nevím, proč by se nějaké neměly provést, i kdyby šlo o jednotlivé pravidelné platby (pouze pokud by jste neměli dostatečný zůstatek na účtu, což je ale „váš problém“, jinak se platba provede a basta).
Demoverze – zde souhlasím, to se může hodit, ale z technologického pohledu není snadné. Pokud není demo, alespoň kdyby byla dostupná detailní prezentace,jak banking vypadá a co umí, některé jsou totiž za trest… ale zvyknout se dá na všechno :)
Nerovná ujednání – hezký a smysluplný požadavek, ale… taky je to na to „hodně zdaru“. Spíš bych to řekl tak, že hledat banku, která jich má co nejméně a je co nejotevřenější (z pohledu smluvních podmínek).
Přes několik bank jsme prošli a z toho, co píšete, mi docela dobře vychází FIO. Tam může být problém jen u toho „Profesionální pracovníci“, já s tím problém nemám, ale jak jsem psal, je to subjektivní a navíc, každá pobočka je jiná…
Hlavně solidní jednání. Dnes mi od banky přišla tato SMSka:
Dobry den, ve sve Internet Bance najdete nova zneni smluvnich dokumentu ucinnych od 23.10.2020. K dispozici pro tisk nebo ulozeni budou 1 rok.
To je dvojnasobne nesolidni jednani:
(1) Jednostranna zmena smlouvy.
(2) Odstraneni dokumentu po roce.
Jediná bezpoplatková banka pro právnické subjekty je FIO. Co nabízí je tedy bezpředmětné. Ber nebo nech ležet.
Vykonával jsem pro tři SVJ správu a založil jsem jim účty u FIO a neměl jsme jediný problém.
Poslední komentáře