Hlasování o úvěru dle VS

Vložil Pavel, 7. Srpen 2009 - 10:21 ::

Vrchní soud ve svém rozsudku http://www.beck.cz/…opnosti.aspx

vyslovil právní názor:

„2. K přijetí usnesení shromáždění SVJ o způsobu financování celkového zateplení objektu formou půjčky (úvěru) od stavební spořitelny je nutný souhlas 3/4 většiny hlasů všech členů společenství podle § 11 odst. 5 věta druhá BytZ; důvodem je případný dopad do majetkové sféry všech členů SVJ, zejména ručením členů za závazky SVJ podle § 13 odst. 7 BytZ.“

Tato „argumentace“ jde mimo ZoVB. S takovou argumentací je možné tvrdit, že i volba členů výboru podléhá 3/4, protože závazky SVJ učiní právě členové výboru.

Tento judikát dosud není v ASPI a tak vycházím pouze z výše uvedeného odkazu:

  • ZoVB hlasování o úvěru taxativně neupravuje.
  • Podle mého názoru je rozhodnutí o přijetí úvěru v kompetenci výboru, pokud není stanovami určeno, že je rozhodnutí o úvěru v kompetenci shromáždění.
  • Pokud stanovy určují, že je rozhodnutí o úvěru v kompetenci shromáždění je zcela v souladu se ZoVB, aby byl úvěr odsouhlasen prostou většinou přítomných na shromáždění, pokud stanovy neurčují vyšší počet hlasů.

Stejné názory lze najít v literatuře, např. Pražák, LINDE 2006, str.207.

Ponechávám stranou, že soudci si asi ani nepřečetli §11/5/druhá věta ZoVB, protože ta o „hlasech“ nemluví.

Ale judikát neznám, musím si ho nějak opatřit.

Hezký den!

Pavel

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil sphynx.c, 3. Březen 2010 - 23:40

    Je mi podezřelé, že by o úvěru SVJ mohl rozhodnout jen výbor…přece není možné manipulovat z prostředky vlastníků!!! Navíc pokud SVJ nemůže podnikat, není právní subjekt, tak, jak si může vzít úver??? kdo ho podepíše??? Výbor??? Ještě bych pochopila, kdyby si banka vyžádala souhlas všech, nebo 3/4 vlastníků.To je maglajs .-)Všem za příspěvky moc děkuji.

    Vložil Pavel, 4. Březen 2010 - 0:12

    S:Je mi podezřelé, že by o úvěru SVJ mohl rozhodnout jen výbor…přece není možné manipulovat z prostředky vlastníků!!!

    P:Můžete argumentovat jinak než pocity? Co schvaluje shromáždění určují ZoVB a stanovy. Pokud ve stanovách není, že o úvěru rozhoduje shromáždění, tak je to v kompetenci výboru. O manipulaci mluvíte pouze Vy.

    S:Navíc pokud SVJ nemůže podnikat, není právní subjekt, tak, jak si může vzít úver???

    P:SVJ má právní subjektivitu. Pouze některá stará SVJ asi nemají právní subjektivitu. Neznám ale jejich počet.

    S:kdo ho podepíše??? Výbor???

    P:Samozřejmě, jako ostatní smlouvy, to vyplývá ze ZoVB, výbor je statutární orgán.

    S:Ještě bych pochopila, kdyby si banka vyžádala souhlas všech, nebo 3/4 vlastníků.

    P:Banka je podnikatel, navíc má ručení ze zákona. Vyžaduje obvykle souhlas 50% všech. Pokud by banka požadovala souhlas 100%, skoro žádný úvěr by neumístila. Půjčovat SVJ při ručení ze zákona je velmi bezpečné.

    S:To je maglajs .-)

    P:Konečně mohu souhlasit, vítejte na palubě SVJ! :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil . (bez ověření), 7. Srpen 2009 - 15:44

    Vážený pane Pavle,

    jak se dostat k judikátům ASPI a neplatit předplatné v řádu desetitisíců Kč ročně? Prý jsou instituce, které právě toto ve svých prostorách umožňují.

    Děkuji za radu.

    Vložil mirek_2 (bez ověření), 8. Srpen 2009 - 7:48

    Poptejte se ve vaši knihovně… u nás tuto službu poskytuje krajská… chce to ale o tom programu se něco dovědět předem – čas jsou peníze… mirek.

    Vložil . (bez ověření), 8. Srpen 2009 - 12:59

    Dovědět se předem není problém, vydavatel poskytuje zkušební přístup na omezenou dobu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".