Vložil Pavel, 2. Říjen 2021 - 13:24

Zdeno,

ten otazník v nadpisu je zbytečný.

Moudrá strana a vláda rozhodla, že v době, kdy v ČR chybí cca 300 000 pracovníků IT, se bude rozšiřovat elektronizace státní správy. Údajně proto, aby se vše zjednodušilo, zlevnilo, zrychlilo atd. Místo toho, aby se zjednodušovala státní agenda, tak se na komplikovanou a chaotickou státní agendu naroubuje elektronizace. A tak vznikají nové předražené elektronické agendy, které moc nefungují. V poslední době evidence skutečných majitelů, předtím dálniční známky a mnoho dalších.

Ale k datovým schránkám. Jak už jsem psal rozhodující je § 5/1 zákona 300/2008 Sb. Podle současného znění se toto ustanovení vztahuje hlavně na právnické osoby zřízené zákonem a právnické osoby zapsané v OR. Od 1.1.2023 se ale toto ustanovení vztahuje na všechny osoby zapsané v registru osob.

Takže zbývá zjistit co je registr osob (ROS). To řeší zákon č. 111/2009 Sb. v § 25. Do ROS patří všechny právnické osoby. Proto budou od 1.1.2023 zřizovány datové schránky i všem statisícům neziskových subjektů jako jsou mj. spolky a SVJ.

Pokud se někdo řádně nestará o datovou schránku, tak to může mít dalekosáhlé důsledky. Desátým dnem se přípis od orgánů veřejné moci považuje za doručený. Zažil jsem u podnikatelů, že společnost dostala pokutu od soudu za neuložení účetní závěrky. Předchozí výzvu od soudu si totiž nikdo nepřečetl. Zažil jsem, že společnosti bylo zrušeno plátcovství DPH, protože si nepřečetlo dopis od FÚ. Doručením do datové schránky začínají běžet všechny lhůty, což např. v případě soudních sporů může mít dalekosáhlé důsledky.

Podle § 72/6 daňového řádu budou muset být všechna formulářová podání činěna pouze elektronicky. Samozřejmě pod sankcí.

Hezký den!

Pavel

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.