má dvě roviny celkové na úrovní SVJ a individuální na úrovni
jednotky. Hospodaření SVJ je účelové tj. každý pořízený výkon správy
nebo poskytnutá služba má stanovený účel určení (T, TUV, SV, běžná
údržba,…). Za každý účel je rozpočtem stanoven celkový nárok za SVJ,
indiv. po rozpočítání na vlastníky pak dává měsíční předpis plateb.
Za uplynulý rok vzniká v účetnictví evidence skutečných nákladů za
každý účel hosp. a za celé SVJ. První tabulka výsledku hospodaření
obsahuje následující sloupce a údaje:
1-účel určení,
2-skutečný náklad,
3-rozpočet nároku (úhrn předepsaných plateb),
4-výslek hosp.1 (rozdílem, tj. sloupec 2 minus sloupec 3),
5-výslek hosp.2 (podílem, tj. sloupec 2 děleno sloupec 3 ),
přičemž sloupce 4, 5 ukazují, zda hospodaření daného účelu je
přebytkové nebo nedoplatkové. Pokud máme k dispozici i finanční příjmy
z měsíčních plateb dle účelu určení pak může vyhotovit podobnou
tabulku s variantou, že ve třetím sloupci budou:
3-platby nároku (úhrn zaplacených plateb).
Pro každý účel dle dosaženého výsledku za celek a dle významu účelu
můžeme rozhodnout zda vyúčtujeme nebo jen vypořádáme (rozhodnutí
o způsobu ošetření vzniklého zůstatku). Vyúčtování je rozpočítání
společných nákladů sloupce 2 na jednotky vlastníků a porovnání
rozdílem s individuálními platbami vlastníků (jako vyúčtování
služeb).
Pokud jde o účel DZ vkládání záloh na budoucí finančně náročnou
akci, pak vyúčtovat nebudeme jen „vypořádat“ převodem celkového
zůstatku do dalšího roku. Pokud akce byla ukončena a zůstatek je
nevyčerpaný přebytek, pak zase můžeme při vypořádání rozhodnout
o vyúčtování (rozdat přebytek) ale i bez vyúčtování převést na
účet jiné akce, nebo založit zdroj na novou akci. Podle mne přehledy
individuálních výsledků odpovídající údajům z vyúčtování do
výsledků hospodaření SVJ nepatří. První tabulku pak lze rozšířit
o další sloupce a pokračovat již v sestavení rozpočtu dalšího
účetního roku.
Poslední komentáře