Vzorový předpis (ve vztahu k vlastníkovi coby pronajímateli vs. kontrola z FÚ)
Dovoluji si navázat na tuto lakeho poznámku.
Představme si vlastníka – člena společenství, který svůj byt pronajímá a rozhodl se u příjmů v DAP v § 9 neuplatňovat výdaje formou 30% paušálu, ale výdaje skutečné. Byt nemá v obchodním majetku, není podnikatel.
Abych mohl uplatnit skutečné výdaje, musím být schopen každý výdaj prokázat. Např. fakturou za služby či zboží, paragonem apod. Toto je mi tak nějak jasné. Současně musím testovat zda je daný výdaj „prokazatelně vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmů“. Toto je mi tak nějak jasné.
Co je mi ale naprosto nejasné, jak prokázat náklady na příspěvky na správu a technické zhodnocení domu (tj. náklady PO SVJ, náklady domu a pozemku), které hradím svému SVJ nejčastěji formou každoměsíčních záloh předepsaných Předpisem plateb. Vycházejme z toho, že toto je nejčastější scénář u většiny SVJ.
Jak by takový vzorový předpis měl vypadat, aby zafungoval jako podklad pro uplatnění výdajů?
A lze vůbec předpis pro účely kontroly z FÚ použít? Když náklady SVJ nevyúčtovává a já netuším, kdy nastala jejich splatnost? Jediné, co mám v ruce, je Předpis plateb s poplatky typu Funkcionářské odměny, Ostatní, Pojistné domu, Příspěvek člena na správu, Záloha na opravy a údržbu, Vodoměry, Rozúčtování topných nákladů… Jak identifikovat, které z těchto položek jsou daňovými výdaji? Je potřeba jako podklad použít ještě dodatečné dokumenty jako zápisy s usneseními shromáždění, pojistnou smlouvu na dům, plán oprav, faktury dodavatelů (jenže odběratelem je SVJ, nikoli já), smlouvu o výkonu funkce členů výboru se stanovenou odměnou, rozúčtování, ale co s vyúčtováním doručeným v dubnu, když daňové přiznání je třeba podat do března?
Poslední komentáře